Barnen, skolan och samhället

Gotland2009-08-31 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ett sant ordspråk är, att det ska det böjas i tid, det som krokigt ska bli.
Ska skolpolitiken vara tvärpolitisk? Om inte, ändras skolpolitiken efter varje maktskifte.
Barn och skolpersonal skulle må bättre om vänster- och högerpolitiken kunde enas om skolpolitiken. Bättre miljö och kvaliteten på skolarbetet skulle öka avsevärt.
Därmed skulle vi slippa en onödigt besvärlig omställning i skolan för personal och barn, varje gång väljarna skiftar regering.
Kan vi inte också tänka oss att ha föreningskunskap, mötesteknik som bas i allt skolarbete? I mötesteknik har ordningsfråga alltid företräde. Och ordning och arbetsro, det är vad barn vill ha.
Föreningslivet i samhället är motorn för bra utvecklingen av individ och samhälle. Ensam är svag, tillsammans är vi starka. Skolundervisningen ska också vara så beskaffad, att teori och praktik följs åt, allting blir då begripligt.

Den privata skolan ska ha samma krav på sig som den kommunala (finns ej samma krav idag, endast samma skolpeng) och vinsterna ska naturligtvis komma barnen tillgodo, inte i ägarnas fickor eller investeringar utomlands (lycksökare).
Vad har du, för åsikt om skolan och innehållet?
Läs mer om