Bättre framtid kräver mod och nytänkande

Gotland2010-03-11 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svart till Centerpartiets ersättare Åke Kahlbom. Du tycker att jag hånar de 34 000 Gotlandsvännerna som skrev på att man inte vill ha en försämrad trafik. Jag visar inte respekt mot demokratin för att jag presenterar ett förslag som innebär vissa förändringar anser du.
Vet inte om du avsiktligt vill missförstå mitt budskap. Om det är så lätt som du antyder att vi kan resa i samma fart eller ännu snabbare genom en teknisk lösning och att vi då kommer ner under 38 000 ton koldioxid utsläpp mot dagens 170 000 ton så skriver jag på samma lista och behöver absolut inte föra fram någon annan åsikt.

Tyvärr tror jag inte det är så lätt att man svingar en trollstav och ber om teknik utveckling som ska lösa våra önskemål. Den teknik som finns i dag förbättrar koldioxidutsläppen med 20 procent och vi behöver minst 60-70 procent för att klara målet. När lösningen inte finns så måste man även titta efter alternativen.
Förstår fortfarande inte vad du eller det parti du skriver under med är ute efter. Inte kan det väl vara att jag inte skall få yttra mig för att 34 000 har skrivit på en lista. Jag är ganska säker på at det finns ett antal av de 34 000 som kan tänka sig att resa saktare om man kan minska koldioxidutsläppen med mer än 50 procent.

Om prislappen på en resa kan innebära besparingar på över 500 kronor för en för familj. Detta går att göra genom att dra ner hastigheten några knop. Att spara miljö och 500 kronor får vi betala med ökad restid på cirka 30 till 40 minuter. Tror att det finns massor av öbor och några politiska partier som ser fördelar i detta och då borde man få framföra sina åsikter.

Vad det handlar om är att gotlänningarna idag släpper ut ca 314 000 ton koldioxid per år för att driva el, värme och transporter med diesel och bensin (Cementa, båtar och flyg ej medräknat). 55 procent av denna summa är 175 000 ton - samma som utsläppen är av båtarna. Denna summa har ökat från 44 000 till 175 000 ton på några år och beror främst på hastigheten. När man ser detta så inser många vart det går att göra stora förbättringar.

Att möta framtiden kräver mod och nytänkande. Tyvärr finns det alltför många som av rädsla inte vill ha några förändringar. Tror inte man vinner framgång eller val på ett sådant beteende.


Läs mer om