Biljettpriset - vår viktigaste fråga
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vad det gäller oss på Kneippbyn så har vi bestämt att även vi måste se över vår prisbild. Därför har vi sänkt entrépriset till denna säsong med 10 kr, men vi tvingas även i fortsättningen att se över utgiftssidan och se om det går att prissänka på fler områden. Om vi inte gör det så kommer andra anläggningar att erbjuda en produkt som är mer prisvärd och då står vi utan kunder.
Det är dock en mycket stor skillnad på enskilda näringsidkare och staten, som driver båttrafiken med monopol. Båten är entrén till Gotland och om den entrébiljetten blir för dyr så väljer man Öland, Västkusten, Polen eller Turkiet i stället. Något som i sin tur innebär färre gäster på ön som skall stå för intäkterna och då lär vi få prishöjningar hos både Sommarland och andra näringsidkare.
Jag är orolig för hur prisbilden till och från Gotland kommer att se ut i framtiden. På något sätt vill man ge sken av att exakt den här typen av båtar är den trafik vi skall ha i framtiden. För att staten skall få bästa möjliga operatör så behövs många konkurrenter. Om det skall vara exakt sådana här båtar som är isklassade så blir det få konkurrenter i upphandlingen. Det finns helt enkelt för få tillgängliga fartyg av den här klassen.
EU har bestämt att avtalstiden inte får vara längre än sex år vilket försvårar för nuvarande och andra rederier att göra biligare lösningar då man inte kan bygga båtar och organisation samt få ut maximal ekonomi på så kort tid. Får vi ingen konkurrens i upphandlingen så blir det inga nya tag utan vi sitter fast i att priset skall gå upp varje år med några procent. Det är vad man idag tror om framtiden, - att priset går upp inte ner.
Jag menar bland annat att vi måste väga tre timmars båtar mot en kostnad (t.ex. 250 kr) och 4,5 timmars båtar mot en annan kostnad (t.ex. 175). Låt rederierna komma in med förslag på hur man kan lösa transporterna till ön. Det finns en massa smarta redare som har idéer som mot samma ersättning skulle kunna sköta transporterna med betydligt lägre biljettpriser och lägre biljettpriser innebär med automatik fler passagerare. Om vi kunde sänka biljett priset med 120 miljoner så tror jag att det skulle kunna finansieras genom en billigare upphandling på ca 60 miljoner och ett ökat resande med ca 20 %. Ett ökat resande som bara kommer med prissänkningen.
Detta med lägre biljettpriser borde vara en av de viktigaste frågor som Gotlands Turistförenings medlemmar diskuterat det senaste året. Eventuellt har jag fel och ett samlat turistgotland sitter nöjda. Kanske är det ännu snabbare båtar som turisterna vill ha till en högre kostnad. För min del så tror jag att mixen kan ändras och att vi har många priskänsliga besökare som gör färre eller inga besök alls när prisbilden är där den är idag.
Hur ser turisten på båtarna? Skulle han välja en båt som tog 1,5 timma längre om prisbilden var 25-35 % lägre? Dessa båtar kan vara av snarlik årsmodell men farten skulle vara något lägre. Vi pratar om miljö och vet inte om det är nödvändigt att skicka sopor, timmer, eller miljöfarliga produkter på snabbfärjor.
Självklart finns de flera som är bereda att betala för den snabbare transporten men det finns också väldigt många som anser att prislappen är för hög och därför väljer att inte resa till Gotland över huvet taget. Även om Turist föreningens chef påstår att vi inte tappar gästnätter så är det många som känner av en tillbaka gång. Eventuellt är det företagare som har en produkt som inte passar dagens turister.
Att rederiet anser att debatten skulle vara vulgär enligt lokaltidningen kan jag inte se. Att vi som bor här och skall investera för framtiden inte försöker på att verka situationen åt de håll vi tror på skulle möjligen vara vulgärt. Jag vill i alla fall på stå att prisbilden för många av dem som skall åka med båten i morgon eller nästa dag måste betala ca 58 % mer för sina biljetter än vad man behövde för fyra år sedan. Om man vill resa dagtid. Vi kan göra prisjämförelser till vi får hål i huvet då alla verkar kunna bevisa att det alltid finns lågpris biljetter. Ett är i alla fall säker att det har försvunnit ca 6000 lågpris platser i veckan under högsäsong under en tio års period. Lågpris resenärer är barnfamiljer, ungdomar och många sommar Gotlänningar.
Jag tycker dagens rederi har fantastiska båtar men prisbilden är det fel på . Detta är faktiskt landsvägen till Gotland. De som vill skall kunna betala för en snabbare transport men valet måste finnas annars tappar vi en kategori turister till ön.
Tror att vi behöver en ordentlig debatt om fart kontra biljettpris. Tyvärr är det inte så många veckor att vifta på. Hoppas att debatten kan ta fart och den får ett forum där den kan hållas. Framför allt inom turistnäringen på Gotland. Vi kan påverka om vi vill och håller ihop.