Bör kommunpolitiker ta över Vägverkets uppgifter?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Enligt Hoffstedt bör Vägverket inte sänka hastigheterna utan höja dem. På så sätt skulle vi få tid till fler mänskliga möten. Fortkörning är således ett nymoderat recept för att hinna "träffa folk". Enligt Vägverket orsakas en tredjedel av alla dödsolyckor i trafiken av att bilister kör för fort.
Gustaf Hoffstedt ger tre skäl för höjda hastigheter på våra vägar:
l Eftersom Hoffstedts nya dator går snabbare än hans gamla, bör han kunna hålla högre fart på bilvägarna än tidigare. Det låter väl logiskt? "Trenden är att hastigheten alltid ökar," skriver han. Alltså måste vi få köra fortare. Dels kommer vi fortare fram till våra fantastiska möten, dels blir vi mindre stressade när "apparater utför sysslor vi tidigare tvingats ägna oss åt manuellt." Detta andra motiv låter intressant. Att tvingas köra 30 km/t istället för 50 km/t förbi en skola kan säkert vara stressande för en nymoderat politiker på väg till ett fantastiskt möte. Men hur kommer detta med apparater i stället för manuellt arbete in i vägtrafiken? Har Hoffstedt haft för vana att driva bilen manuellt? Har han kört omkring i en trampbil? Har han gått på händerna till jobbet?
l Hoffstedts andra skäl för ökade hastigheter på våra vägar bygger på hans omsorg om miljön. Omsorgen om miljön talar enligt Hoffstedt för att vi gasar på. Att bilismen skulle ha att göra med växthusgaser, asfaltpartiklar och andra förorening tycks inte vara känt för nymoderater i Ekokommun Gotland. Eftersom bilindustrin krisat så ser den enligt Hoffstedt till att bilarna blir miljövänliga. Jojomensan!
l Tredje skälet för oss att köra fortare är enligt Gustaf Hoffstedt att bilarna blivit säkrare. Och det är ju sant: vi har fått krockkuddar, säkerhetsbälten, specialbromsar med mera, som gör att vi som sitter i våra nyinköpta bilar kan känna oss trygga. Men kanske har inte alla råd att skaffa sig en ny, fullt säkerhetsutrustad bil. Och denna förbättrade säkerhet för oss i bilen hjälper inte dem som vi kör på, särskilt inte om vi ökat hastigheten. Tyvärr innebär säkrare bilar inte att vi fått säkrare förare. Förarna förefaller fortsatt vara desamma.
När jag ser dessa skäl för ökade hastigheter på våra vägar så förstår jag varför Gustaf Hoffstedt ser så utomordentligt glad ut på bilden i anslutning till inlägget. Det han skrivit är naturligtvis ett superskämt, ett jättestort Haha!
Skämtsamheten förstärks av hans förslag att han och hans politiska kompanjoner bör ta över ansvaret för väghållning och hastighetsbestämmelser på Gotland. Medan Vägverket klarlagt att vi kan spara bränsle, däck och motorer när vi sänker hastigheten från 90 till 80 km/t samtidigt som vi minskar koldioxidutsläppen och olycksfallsriskerna, så vill Hoffstedt höja hastigheten. Hej å hå!
Kanske borde även nymoderater ta del av kommunens försök att göra oss till kloka klimatresenärer.
Tipsen finns på www.klimatresenaren.com. På www.vv.se/Trafiken/Hastighet/Hastighetsgranser/Nya-hastighetsgranser/Hastighet-och-restid/ kan man se att på en sträcka av 60 kilometer tjänar man fem minuter på att ligga i 90 istället för 80 km/t.