Bygg ut kollektivtrafiken
Centerns ordförande i tekniska nämnden, Kjell Skalberg, har överlåtit till tjänstemännen att besluta om indragningar av bussturer. Tror Kjell Skalberg och hans borgerliga partikamrater att de skall slippa undan ansvaret för svåra beslut genom att överlåta besluten till tjänstemännen? Redan i höst tas flera linjer bort helt och helgtrafiken skärs ner. Det är ett borgerligt svek mot den gotländska landsbygden, tycker Tommy Gardell (s).
Foto: Bengan Zettergren
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det finns i dag en beräkning som visar att endast 25 procent av trafiken är möjlig att göra privatekonomisk lönsam. Jag undrar vilket bussbolag som vill köra de icke-lönsamma 75 procenten?
På fastlandet skulle det kunna innebära att de små orterna dör sotdöden utan skattefinansierad kollektivtrafik. Hur kommer det att se ut på Gotland om denna lag går igenom? Centern som säger sig vara ett parti för landsbygden borde se till att detta förslag kastas i papperskorgen!
I samma papperskorg borde deras förslag om utökade turer på stomlinjerna. Dessa linjer går inte över hela Gotland eftersom på norr tar den slut i Fårösund.
Fårö har blivit en vit fläck på kartan sedan alliansen tog över, när det gäller kollektivtrafiken.
Dessa linjer har redan i dag bra turtäthet tack vare att vi rödgröna gjorde en satsning 2002-2006.
Men det är klart att satsa på det som redan finns då kan man aldrig förlora något.
I ställt borde de satsa på de mindre linjerna som ligger utanför stomlinjerna. Snabba och kortare turer i Visby och naturligtvis återinföra bussiga kortet.
Det måste ibland finnas verksamhet som inte kan göras ekonomisk lönsam och kollektivtrafiken är en sådan verksamhet. Om det är det som centern strävar efter så kommer vi att få en kollektivtrafik som minskas med 75 procent av den trafik vi har idag.