Det är tufft för det socialdemokratiska partiet just nu. Därför bankar hjärtat till lite extra när jag sprungit från verkstaden till telefonen och hör en röst säga "jag heter Clary och ringer dig för Socialdemokraterna på Gotland". Ja, jag blir intresserad och nästan imponerad - tydligen tänker man ta tag i situationen. "Jag ser att du varit medlem - hur ser du på att lösa medlemskap igen?" säger hon.
Nu börjar den första entusiasmen att rinna av mig, vad är det för några man satt att ringa gamla medlemmar, vet de ingenting om dem man ringer? Jag har varit medlem i 40 år och varit anställd i 25. Det framgår att Clary ringer från ett callcenter långt från Gotland, med obefintlig kunskap om tidigare medlemmar.
Hur har partiexpeditionerna på Sveavägen i Stockholm och på Gotland tänkt att ett callcenter ska kunna argumentera ifråga om medlemskapets värde och inflytande för tidigare medlemmar? Detta måste vara en av de dummare idéerna på lång tid. I den förfärliga svacka som partiet befinner sig i borde man lagt de pengarna på att engagera riktiga "värvare" med kännedom om demografin för att ringa och tala politik inför start av kommande valrörelse och för att samtala om den politik som borde föras efter en framgångsrik valrörelse.
Jag går tillbaka till svetsjiggen, den gör ett gott arbete trots politikens fjantiga energiavgifter, kostnaden är bara att lägga över i nästa led, exakt som Socialdemokraterna gjort med sin medlemsvärvning.