Dags att sänka färjepriserna

Gotland2005-09-06 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I tidningen 1/9 skriver Nils Nordenbrink att "Staten" jämför Gotland med andra öar inom EU beträffande våra färjepriser. Nils förklarar för oss att "staten" tycker att vi har rättvisa priser inom gotlandstrafiken. Nils Nordenbrink får det att låta som om "staten" är en enväldig domare som bestämmer över allt och alla i vårt land.
Då vi lever i en demokrati så är väl "staten" och statens tillgångar något som vi alla gemensamt förfogar över. "Staten" har väl också som mål att alla delar av vårt land ska ha lika villkor beträffande våra kommunikationer.
På -90 talet var jag aktiv beträffande gotlandstrafikfrågan. Tillsammans med representanter för olika delar av det gotländska näringslivet inklusive Gotlands kommun genomförde vi bl.a flera resor till riksdagshuset i Stockholm. Under en treårsperiod träffade vi samtliga ledamöter i riksdagens trafikutskott, flera ministrar och tjänstemän på departement och Sjöfartsverket. Vi träffade också cirka 100 riksdagsledamöter. Inte en enda av dessa företrädare för staten jämförde Gotland med andra europeiska öar.
Vi pratade alltid om gotlandstrafiken som "vägen" mellan Gotland och fastlandet och att färjepriset ska jämställas med vad det kostar att färdas med bil motsvarande sträcka på landsväg , d.v.s "vägpriser". Det är logiskt och vi mötte en förståelse bland politikerna för detta synsätt. Vi fick naturligtvis också höra att gotlandstrafiken kostar mycket eller för mycket.
Det är ett ständigt återkommande ämne. Gotlandstrafiken kostar för mycket har vi alltid fått höra. Idag kostar gotlandstrafiken 250 miljoner. Är det mycket ? När det gäller statens finanser så är det ju egentligen bara "småpengar". Det är inte ens en 50-lapp per skattebetalare. Om Sveriges skattebetalare lägger ytterligare en 50-lapp så skulle t.ex vägpriser kunna införas inom gotlandstrafiken redan nästa år. Vi har många vänner och bekanta på fastlandet som tycker det är en självklarhet att även lansändan Gotland skall omfattas av vårt gemensamma ansvarstagande för våra kommunikationer. 50 kronor för att uppnå rättvisa är mycket billigt, tycker de. Är också övertygad om att en stor majoritet av Sveriges skattebetalare är beredda att omfördela denna 50-lapp till "vägen" mellan Gotland och fastlandet. Nils Nordenbrink skriver också att en bråkdel av Trollhättans infrastrukturpengar plus lite besparingar i Stockholm skulle lösa våra problem för gott.
Helt rätt Nils. Det är vad det handlar om. Och det är det vi ska föra ut i debatten. Det handlar om småpengar.
Hur ska vi då få "staten" att ta beslut om att sänka våra färjepriser. Här gäller det att alla vi som bor och verkar på Gotland hjälper till på olika sätt. Partiföreträdare, näringslivsföreträdare, kommunalråd, landshövding, m.fl måste oförtröttligt föra upp denna fråga på dagordningen. Det gäller också att vi använder samma argument när denna fråga diskuteras.
Att argumentera för införande av vägpriser inom gotlandstrafiken handlar inte om att be om bidrag eller subventioner. Det handlar kort och gott om ett fullt berättigat Rättvisekrav om att Gotland ska få samma villkor som övriga Sverige..
Det är viktigt att vi på Gotland inte använder orden subvention och bidrag när gotlandstrafiken diskuteras. Att införa vägpriser är en satsning och investering inför framtiden som skulle jämställa regionen Gotland med andra delar av vårt land beträffande finansieringen av vägar, broar, bilfärjor mm. Satsningen på vägpriser skulle skapa nya jobb och skapa tillväxt på Gotland. Satsningen på vägpriser skulle skapa optimism och framtidstro på Gotland. Förändringen är möjlig att genomföra redan 2006 bara den politiska viljan finns.
Införandet av vägpriser i gotlandstrafiken skulle påverka hela det gotländska samhället på ett mycket positivt sätt.
Nu är det dags att påverka regering och riksdag så att priserna inom gotlandstrafiken kan sänkas.
Läs mer om