I dag tar en resa från Visby till Stockholm med båt och anslutningsbuss cirka fem timmar. Båtresan tar tre timmar och 25 minuter. Det är bara cirka 66 procent av den totala restiden.
Om överfarten med båten förlängs med en halvtimme, och övrig tid minskas motsvarande, kan mycket bränsle sparas samtidigt som miljöutsläppen minskas betydligt. För resenären blir det minimal skillnad även om själva båtresan upplevs som längre. Tiden för att boka och betala en resa kan under lågsäsong förläggas till båten där bokningssystemet finns. Detta ger en tidsbesparing för resenären.
Vid lågsäsong borde samma system som i varuhusen för självskanning av varorna kunna användas. Det förutsätter ett personligt kort med alla relevanta data. Kortet kan vara ett nationellt identitetskort som alla har framtiden.
Vid incheckningen i ett antal obemannade slussar skannas till exempel alla identitetskort i en familj. Bokningssystemet registrerar endast relevanta personliga uppgifter. Säkerhetskravet att resenärernas identitet är känd, är då uppfyllt. Kötiden vid incheckningen blir helt försumbar. Väl ombord uppsöker resenärerna lediga platser för att sedan under resans gång betala i särskilda kortbetalstationer alternativt kontant eller mot faktura i receptionen.
Bilburna resenärer passerar obemannade slussar på kajen och skannar på samma sätt sina identitetskort. Bilen passerar en avkänningsstation och registreras i bokningssystemet. Kontroll kan ske med stickprov vid avstigningen. I övrigt har bokningssystemet kontroll på att alla som checkat in också har betalt.
Detta är ett exempel på åtgärder som med känd teknik skulle kunna införas snabbt. Tillsammans med andra åtgärder skulle detta kunna ge en halvtimmes kortare restid. Systemet med självskanning inbjuder även till en del spontanresor med båten, då nuvarande system med bokning via nätet kan upplevas som krångligt.
Rederiet borde kunna göra betydande besparingar på personalkostnaderna och driftskostnader. Det skulle kunna ge lägre biljettpriser på sikt.