Jag råkade se tv-programmet ”Uppdrag granskning” den 12 oktober om betygssättningen i den nuvarande svenska skolan. Jag hade inte en aning om att den svenska skolan har sjunkit så djupt i förfall, särskilt efter kommunaliseringen.
Jag gick i pension 1982, och om en lärare ville ändra ett betyg måste han bekräfta ändringen med sin signatur i betygskatalogen.
Det hände endast en gång att någon vill ändra det betyg jag ville sätta. Det var i historia i studentexamen, och censorn, en professor i historia som jag kände, ville att jag skulle underkänna en elev. Jag vägrade därför att jag visste, att andra elever hade slunkit igenom med sämre kunskaper.
Då sa censorn: ”Då underkänner jag studentexamen!” Jag svarade helt lugnt: ”Nej, det gör du visst inte!”.
Så blev det, och efteråt tog vi vänligt och respektfullt avsked av varandra.
Att rektorer och studierektorer går in och ändrar ett betyg som en lärare redan satt, är en kriminell handling som borde få följder därefter.
Rättvisa betyg? Det är ett orimligt krav. Antag, att en elev råkar in i en depressiv period i gymnasiets sista årskurs − det kan bero på hans eller hennes egen utveckling, eller trassel i familjen på grund av skilsmässa eller annat – så kommer detta ofrånkomligen att inverka på elevens avgångsbetyg.
Är det rättvist? Det finns bara ett sätt att åstadkomma rättvisa, och det är att ge eleven en andra, kanske en tredje eller fjärde chans.
Det sägs vara skolans uppdrag att se till att alla elever lämnar den med godkända betyg.
Det låter vackert, men det utesluter varje prövotid för att se om eleven har förutsättningar för att nå ett gott resultat i utbildningen.
I stället sätts en stämpel ”godkänd” på eleven redan vid inträdet. Är det säkert att alla som intas vid lärarhögskolorna är lämpliga som lärare?
Elever är inte några fabriksvaror som måste vara godkända innan de lämnar fabriken. Jag kommer ihåg många, ibland verkligt udda, elever som inte har passat in i de schabloner, som de många föreskrifterna utgår ifrån.
Vad sägs om en elev, som trots bevisligen utmärkta insikter i matematik av någon anledning inte förmådde lämna in ett enda godkänt skriftligt prov i ämnet? Psykisk blockering, eller vad?
Nyttosynpunkternas företrädare tror på rationaliseringar men glömmer människorna. Det fanns en tid, när bönderna förbjöd lärarinnan att läsa Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige för barnen – boken handlade om fantasi och inte om verklighet.
Den svenska skolans kris kanske delvis beror på avhumaniseringen?