Ett luftslott för gymnasiet

Luftslott med pyspunka? Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnens presidium har stolta mål men tillhandahåller inte det som krävs för att uppfylla dem.

Luftslott med pyspunka? Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnens presidium har stolta mål men tillhandahåller inte det som krävs för att uppfylla dem.

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Gotland2017-02-14 15:38
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Presidiet i GVN! Jag läste förundrad er insändare i GA i förra veckan om ”att få fler unga att klara gymnasiet”. Några saker fattas i er text för att vi gemensamt ska nå ert mål att andelen som klarar gymnasiet ska kunna öka.

Håll till godo: Ingenting som tog upp elevernas inställning till studier. Ingenting om att det finns elever med inlärningssvårigheter. Ingenting om värdet av att elever kommer till lektionerna, alls och helst i tid och deltar engagerat i dem. Ingenting som tog upp lärarnas behov av tid för både förarbete och efterarbete av lektioner. Ingenting om lärarnas dubbla roller: att dels undervisa och stimulera, dels testa och betygsätta enligt den nationella skollagens och den nationella läroplanens normer, regler och nivåkrav. Ingenting om hur en lärare med 150 elever skall hinna med att, förutom att undervisa på lektionerna, observera och stödja alla sina elever. Ingenting om vikten av en seriös satsning på studie- och yrkesvägledare, skolhälsovård, skolpsykologer och kuratorer som stöd för elever som inte är ”självgående”. Ingenting om att ”de fina lokalerna på Sävetomten” är förutbetalda och att ni avser att förhandla ner hyran, eftersom den är förbetald under många och långa år. Ingenting om att de tidigare skolledningarna lagt kraft på att utveckla det pedagogiska arbetet.

Er huvudpunkt, ”att få fler unga att klara gymnasiet”, är precis vad alla vi som arbetar i skolan eftertraktar. Dock, utspel, drömmar och nymålade luftslott räcker inte riktigt till för att lösa uppdraget. Det krävs motsvarande resurser!

En alltför stor andel av elevskaran behöver det mångfacetterade stödet från lärare och all annan personal för att hitta rätt i sin personliga och kunskapsmässiga utveckling. Så med tanke på er vilja ”att få fler unga att klara gymnasiet” i en situation då ni redan nu inte tillhandahåller alla behövliga funktioner, och ni avser att spara mer pengar på verksamheten, hur ska ni komplettera den nuvarande organisationen?

Läs mer om