Färjetrafiken - vår landsväg
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Statlig finansiering är en förutsättning, för ett avtal med staten om ett större regionalt ansvar. Vi vill flytta makten från Rikstrafiken i Sundvall till Gotland och få en mellanhand mindre. För att klara framtida miljökrav så måste vi utnyttja ny teknik och övergå till gasdrift på färjorna - ett krav som måste in i kommande upphandling. Jag debatterade färjetrafiken med Karin Svensson Smith från miljöpartiet i Radion förra veckan. Det som gör mig mycket bekymrad är att Miljöpartiet talar om långsam trafik och inte har förtroende för att flytta besluten närmare dem det berör. Undrar varför MIljöpartiet inte tror på att ge den regionala nivån större inflytande? Varför skall vi gotlänningar och Gotlands näringsliv acceptera långsammare fartyg när man i övriga landet bygger ut vägar och planerar för snabbtåg. Detta är obegripligt för mig eftersom jag ser att vi genom ny teknik och nya bränslen klarar miljökraven utan att sänka standarden.
Jag kan aldrig acceptera att använda skattepengar till att upphandla långsam färjetrafik när vi nu har ett bra trafiksystem och dessutom kräver utvecklingen snabba och moderna färjor till och från Gotland. Det är vår landsväg!
Vi har gemensamt tagit fram Gotländska ståndpunkter för hur vi vill ha färje- och flygtrafiken där partier, Kommunen, Länsstyrelsen, näringslivets företrädare och organisationer ställt sig bakom dem. Det är min ledstjärna i arbetet med vår landsväg - färjetrafiken!