Färjornas klimathot
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det som Rikstrafiken kom med var inget färdigt förslag för hur trafiken skall utformas, som man sedan låtsats. Det var underlag för ett samråd om Gotlandstrafiken. Utifrån att den svenska riksdagen skrivit på hårda krav för minskning av utsläppen av växthusgaser.
Det är trist att GT inte antog den utmaningen och startade en seriös diskussion om hur vi kan få bästa möjliga kommunikationer med hänsyn även till obehagliga fakta.
Redaktionschefen Ulf Hammarlund som startade protestaktionen, viftar bort alla sådana påpekanden med att "Vi vill inte ha någon förändring... Vi lägger ingen miljöaspekt i detta. Med dagens teknik går det säkert att få fram miljövänligare båtar i framtiden."
Om det nu är så enkelt borde väl Hammarlund kunna tala om var dessa miljövänliga färjor finns. Just nu handlar det om en upphandling av Gotlandstrafiken från 2015. Det är inte lång tid.
Det är möjligt att de 27 000 gotlänningarna ingår i Bror Lindahls parti. De som "vet" att klimathotet bara är ett påhitt av miljörörelsen. Inget att bry sig om. F
ör om gotlänningar inte behöver bry sig om klimathoten, behöver väl ingen annan göra det heller?