Jag går i klass 71 här på Södervärnskolan och vi har idrott två gånger i veckan, på tisdagar och torsdagar. Och jag känner att jag kan koncentrera mig mer under dom dagarna än under resterande dagar.
Har man en lång dag med många teoretiska ämnen så är det väldigt skönt att få ta en paus på någon timme med att röra mycket på sig och få upp pulsen. Det är bevisat att mer idrott i skolan ger förbättrade skolresultat eftersom vi elever blir piggare och mer koncentrerade av fysiska aktiviteter.
Jag tycker att för det första så hade det varit bättre om man la till flera idrottslektioner på schemat eftersom vi blir piggare och kan koncentrera oss mer och bättre på en hel skoldag.
För det andra så gör det att man lättare kan få dom betyg man vill ha och att man inte blir deprimerad över att man inte uppnått sina målsättningar.
För det tredje så för idrotten även samman klasskamrater genom till exempel lag-aktiviteter, och det stärker självförtroendet att få höra någon som säger till exempel ”Bra jobbat!” Eller andra positiva kommentarer.
Och då tänker ni säkert att det inte finns tid för fler lektioner men så är det inte. För om man kortar ner lite av lektionstimmarna och rasterna så får man tid till extra idrottslektioner. I och med att man kortar ner lektionstimmarna så blir vi inte lika utmattade och kan lära oss mer. Vi är ju faktiskt i skolan för att lära oss och skoldagarna kan vara emellan 5 till 7 timmar långa så är det inte alls bra för kroppen att sitta ner mer än 75 procent av den tiden.
Avslutningsvis så tycker jag personligen att det skulle vara utmärkt att vi redan som barn fick lära oss att ha egna rutiner om ett hälsosamt och aktivt liv. Jag uppmanar Gustav Fridolin att ändra på detta så snart som möjligt.