Förslag avseende trafik och parkering i Visby

Gotland2007-04-30 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För drygt ett år sedan föreslog jag i ett medborgarförslag att en tunnel skulle byggas mellan Visby havsbad och en plats strax norr om Kames. Tunneln skulle placeras en bit ute i havet och i området mellan tunneln och nuvarande strandlinje skulle det byggas en stor parkeringsplats. Förslaget avslogs för att det var för stort och för tekniskt avancerat, underförstått att det var för dyrt.
Någon kommentar om behovet av att förbättra trafiksituationen i Visby innerstad och utökandet av antalet välbelägna parkeringsplatser i staden, framför allt i området mellan hamnen och Almedalen lämnades inte men ämnet är ju ofta återkommande i debatten om miljön och tillgängligheten, så behovet av att skapa en komplett ringlinje runt innerstaden och fler parkeringsplatser är uppenbart.
Kongresshallen är ju nu färdig och invigd, och vi kan nu se fram emot en kaotisk trafiksituation och en stor brist på lediga parkeringsplatser. Mycket av biltrafiken kommer att vara just letandet efter en ledig parkeringsplats. En lösning är ju att stänga av området från biltrafik och tvinga människor att gå långa sträckor, men det är väl inte någon bra lösning eller....
Mina nya förslag:
Bygg en tunnel strax innanför strandkanten mellan planen söder om Kruttornet och en plats strax norr om Kames. Bygg tunneln på sådant djup att området efter färdigställandet kan återställas i ungefär nuvarande skick.
Innan byggandet av tunneln bör dock undersökningar göras huruvida de önskvärda/förväntade förbättringarna uppnås och vilka eventuella nya problem som uppkommer till exempel i området utanför Norderport. Acceptera därför en miljöförsämring under en försöksperiod av ett år eller åtminstone en sommar och bygg på markytan mellan Kruttornet och Kames en dubbelriktad väg. Den ena körbanan från söder mot norr finns ju redan alldeles utanför muren. vissa smärre justeringar behövs kanske. Jag tror dock att man inte behöver fälla några träd. Det räcker nog att kapa några grenar. Vägbanan bör kanske kompletteras med några hastighetsdämpande pucklar. Jag tror att den andra körbanan, från norr mot söder, kan byggas ganska nära strandkanten gärna lite krokig så behöver inga träd eller buskar tas bort där heller. För en väg med tidsbegränsad användning behöver väl underarbetet inte vara så omfattande. Det räcker väl att skala av grästorven, lägga ett relativt tunnt bärlager och asfaltera.
En ny gångbana byggs bredvid den södergående körbanan inklusive någon form av avgränsning, räcke eller ett stort antal betongbaggar i rad. Hastigheten bör väl begränsas till högst 30, kanske 20 km/tim. Under försöksperioden blir det givetvis en mycket väsentlig miljöförsämring för gångtrafikanterna, men för biltrafikanterna blir det väl förutom de önskvärda och förväntade stora förbättringarna på trafikmiljön i och omkring Visby, en vacker och attraktiv väg att köra. Om förbättringarna för trafiken, miljön och tillgängligheten i och omkring Visby blir tillräckligt stora under försöksperioden föreslår jag att den ovannämda tunneln byggs och att markytan återställes i nuvarande skick, i annat fall bara att markytan återställes i nuvarande skick utan tunnelbygge.
Bygg ett stort parkeringshus i området mellan Hamnen och Almedalen förslagsvis öster om Cramergatan, mellan Donnersgatan och Restaurang Skeppet.
Parkeringshuset kan byggas med en eller två våningar under markytan och tre eller fyra våningar över markytan. Den östra raden av den vackra lindallén och några större träd måste tyvärr tas bort. Västra långväggen placeras med minsta möjliga trottoarbredd öster om körbanan och östra väggen så långt österut som möjligt med hänsyn till byggnaderna där, gamla Posten med flera byggnader.
En del mindre förrådsbyggnader kan kanske rivas. Jag har inte kontrollerat vem eller vilka som äger marken, men om förslaget anses bra och angeläget att genomföra bör väl markägarfrågan kunna lösas. För att öka byggnadens lönsamhet kan man, i markplanet, bygga ett antal butiker längs byggnadens långsidor.
Butikerna får ju ett mycket bra affärsläge och kan därför förväntas klara en hög hyresnivå. Den underjordiska delen (en eller två våningar) av parkeringshuset kan breddas åt väster om gatan grävs upp och om gatan inte behövs för trafik kan hela parkeringshuset breddas med gatans bredd. Även Donnersgatan kan vid behov grävas upp och rymma en parkering under markytan i en eller två våningar.
Läs mer om