Fritidshemmen lägger grund för livslångt lärande

Med satsningar på högre lön, bättre arbetsvillkor och en tydligare prioritering av fritidshemmen kommer fler välja att bli och förbli lärare i fritidshem.  Bilden är från Väskinde fritids i Almedalen (2012).

Med satsningar på högre lön, bättre arbetsvillkor och en tydligare prioritering av fritidshemmen kommer fler välja att bli och förbli lärare i fritidshem. Bilden är från Väskinde fritids i Almedalen (2012).

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2018-05-07 14:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag firas Fritidshemmens dag runt om i landet.

En dag att uppmärksamma fritidshemmens viktiga roll och betydelse för våra elever.

2 663 gotländska elever är i dag inskrivna på ett fritidshem.

Det är så klart glädjande, men när varken resurser, lokaler eller lärartäthet utvecklas i relation till antalet elever leder det till att arbetsmiljön blir lidande. Enligt Skolverket går det 37,5 barn per avdelning på Gotland.

Skillnaderna mellan de olika fritidshemmen på ön varierar så klart.

Det finns fritidshem med färre antal elever men också betydligt fler.

Fritidshemmet har ett pedagogiskt uppdrag som skiljer sig från förskoleklassen och grundskolan genom att lärandet i högre grad ska vara situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat samt utgå från elevernas behov, intressen och initiativ.

Fritidspedagogiken utvecklar kompetenser som samarbetsförmåga, kommunikationsförmåga, problemlösning, kreativitet, kulturell medvetenhet och estetiska uttrycksformer.

Utbildningen närmar sig därmed ämneskunskaperna från ett annat håll än grundskolans kursplaner. Fritidspedagogiken innehåller precis de nyckelkompetenser för livslångt lärande som EU lyfter fram som viktiga i ett globaliserat kunskapssamhälle.

Samtidigt som uppdraget förstärkts har andelen anställda med pedagogisk högskoleutbildning sjunkit. Den senaste statistiken från Skolverket visar att det endast är 38 procent av personalen i fritidshem på Gotland som har en pedagogisk högskoleexamen. 2015 var det 43 procent.

För att säkra kvaliteten på fritidshemmen måste antalet behöriga lärare öka och tiden till planering, reflektion och utveckling av den pedagogiska verksamheten säkras.

Det behövs en politik som tar sig an situationen i fritidshemmen och de stora skillnader som finns.

Så kan lärareffekten öka – den effekt lärarens arbete får på den enskilda eleven och samhället i stort.

Med satsningar på högre lön, bättre arbetsvillkor och en tydligare prioritering av fritidshemmen kommer fler välja att bli och förbli lärare i fritidshem.

Vi vill se ordentliga beslut om åtgärder som gör skillnad i vardagen på varje fritidshem. Beslut som möjliggör lärares pedagogiska ansvar, ökar lärareffekten och säkrar elevernas rätt till en verksamhet av hög kvalitet, börjar i politiska prioriteringar.

Fritidshemmen har stor potential att bidra till både högre kunskapsresultat och jämlika livschanser.

Det vill vi få chansen att fira!

Läs mer om