GEAB saknar bredbandskompetens
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Till dess tillåter jag mig, med min bekantskapskrets som underlag, anta att det stora flertalet är besvikna.
4 Osäkerhet
Det största problemet är bristen på tillgänglighet. Osäkerheten är stor och man kan inte vara säker på att inloggning går att etablera vid varje försök.
4 Alternativen
Mina tidigare internetanslutningar har skett via uppringande modem där hastigheten varit begränsad. Där har jag i alla fall kommit ut och haft möjlighet att läsa mina inkommande mejl. Nu ligger mejlen och väntar på någon server (hoppas jag). Men jag kan inte nå dem!
4 Hänvisning
Vid ett problemtillfälle fick jag beskedet att felet inte var GEAB:s utan att jag skulle tala med Telia. Eftersom jag valt GEAB som bredbandsleverantör anser jag att det är GEAB jag skall vända mig till och ingen annan. Det kan aldrig vara mitt ansvar att reda ut problem med GEAB:s underleverantörer.
4 Distansoberoende verksamhet
Sedan snart en vecka (tisdagen den 23 november kl. 06.00) kan jag inte logga in. GEAB:s svar: ?Hur betedde sig kunden innan vi kunde erbjuda bredband?? är både cyniskt och trångsynt. Med uppringande modem kunde jag tidigare nå webben och mina mejl. Dessutom skapas successivt nya behov med teknikutvecklingens landvinningar vilka vi snabbt anpassar oss efter. Det bör även affärsområdesansvarig på GEAB Bredband inse!
4 Hastigheten
Vid några tillfällen har jag mätt upp hastigheten enligt konsumentverkets standardnorm. Det högsta värdet jag mätt är vid sändning 164,74 kbit/s och mottagning 69,73 kbit/s och då abonnerar jag på 1 Mbit/s! Vid jämförelse är andra leverantörers 500 kbit/s-abonnemang avsevärt snabbare än mitt 1 Mbit/s.
4Kostnader
4 Service
GEAB:s service är under all kritik. Om man kommer fram till deras felanmälan
(onsdag upptaget ca 25 försök) får man vänta ?Tack för att du väntar vi tar ditt samtal så fort vi kan!?. Jag får beskedet att det kan löna sig att försöka logga in under kvällen och att felet är avhjälpt kommande förmiddag (torsdag). Torsdag går inte att logga in under hela dagen.
Ringer fredag vid 13-tiden. Då svarar deras automatiska telefonsvarare att personalen är på utbildning (utbildningsbehovet är enormt men jag tycker det är väl sent påtänkt) och de öppnar igen på måndag morgon. Jag blir så trött och frustrerad!!!
4 Servicetider
GEAB:s felanmälan är öppen under vardagar kl. 08.30 till 17.00.
Felanmälan kan också ske till deras driftcentral, men där får man beskedet att de återkommer och skall arbeta på problemet nästkommande arbetsdag. Om det finns abonnenter som har problem får de vänta till ordinarie arbetstid!
Jag har snart väntat en vecka!
4 Ersättning
Eftersom inkommande mejl inte når mig kunde jag inte ta del av beskedet om ett inställt möte. Därför åkte jag från Fårösund till Visby för att där konstatera att mötet var inställt. Många telefonsamtal har jag ringt och tagit emot. ?Varför svarar du inte på mejl??. Hur många viktiga mejl har jag fått? Vilka blir konsekvenserna? Vem är ansvarig?
Ersättningsskyldig?
4 Slutsats
GEAB saknar bredbandskompetens, servicen är under all kritik och de klarar inte sin del av avtalet. Deras arrogans mot mig som kund är under all kritik. Det enda som har fungerat är faktureringen. GEAB är duktiga på att ta betalt!
Besviken och missbelåten GEAB bredbandskund.