Gotlandsbåtens första säsong är avslutad. Gjorde vi och konkurrensen någon skillnad? Hur har sommarresandet till Gotland utvecklats de senaste åren? Perioden jun-aug 2010-2015 minskade resandet med färjorna med 2,1 procent (18 407 resenärer) samtidigt som inrikesflygresandet ökade med 51,4 procent (50.518)! Den resenärökning som Gotland haft sommartid 2010-2015 kommer allena från flyget. Förklaringen till flygets ökning stavas fler aktörer i konkurrens från fler destinationer. Gotlandsflygs sommartrafik har vuxit stadigt, SAS började flyga sommartid 2010, Norwegian kom 2011. Hos färjorna har omvandlingstrycket saknats. Kapaciteten har varit för låg och priserna för höga.
2016 innebar ett trendbrott för färjeresandet som då ökade med knappt 100 000 resenärer (11,2 procent). Flyget växte med 12 000 resenärer (7,7 procent) i sommar. Källa: Shippax och Swedavia.
Sommaren 2016 innebar på två sätt ett paradigmskifte för färjeresandet. Det var första gången på 49 år som båttrafiken till/från Gotland hade konkurrens. Betraktar man den snävare högsäsongen V 25-32 är ökningen 102 000 (16 procent) resenärer.
Under Gotlandsbåtens första år 2016 har vi kört 348 turer perioden 28 apr – 4 sep. Vi har skapat jobb för cirka 80 personer under trafikperioden. Totalt hade vi cirka 161 000 betalande resenärer. Under den intensiva högsäsongen har besöksnäringen slagit alla rekord. Hotell och andra boendeanläggningar, restauranger, handeln och andra besöksmål vittnar nästan alla om rejäla ökningstal. Antalet kommersiella och icke kommersiella bäddar har i sommar varit en flaskhals som begränsat ökningen av resenärer. Men en solig dag gör ingen sommar och för Gotland och det gotländska näringslivet gäller nu att vi kan hjälpas åt att upprepa sommarsäsongen 2016 många år framöver.
I onsdags 14/9 rapporterades om att Gotlandsbåten behöver mer pengar och en näringslivsföreträdare tyckte att vår svansföring varit hög och att vi måste stå på egna ben. Vi hade inte kalkylerat vinst i år eller nästa år heller. Självklart ska vi tjäna pengar om några år. Men alla som startat företag vet att vägen sällan är spikrak, till exempel Spotify som de flesta betraktar som ett framgångsrikt företag (vilket det är) har genomfört åtta finansieringsrundor sedan 2009. Senaste var i mars 2016 då man tog in 8,3 miljarder. Men hittills har de aldrig tjänat några pengar. Gotlandsbåten har sedan starten genomfört två nyemissioner. Vi vill åstadkomma en bred uppslutning bakom Gotlandsbåten och att de som investerar gör det för att de tror på idén (som Spotifys investerare) och vill se en fortsatt god resenärsutveckling även i båttrafiken till/från Gotland. Fler delägare skapar också engagemang och det är en stark kraft för att göra skillnad.