Gotlandsbåtens första säsong är avslutad och frågan är: gjorde konkurrensen någon skillnad?
Vi börjar med en återblick på sommarresandet några år tillbaka. Perioden juni-augusti 2010-2015 minskade resandet med färjorna med 2 procent (-18 407 resenärer) samtidigt som inrikesflygresandet samma period ökade med 51 procent (+50 518)!
Förklaringen till flygets ökning stavas fler aktörer i konkurrens som bedriver trafik från fler destinationer.
Gotlandsflygs sommartrafik har vuxit stadigt, SAS började flyga sommartid 2010, Norwegian kom 2011 och så vidare.
Hos färjorna har omvandlingstrycket saknats. Kapaciteten har varit för låg och priserna för höga. Det är ingen naturlag som gör att flyget ökar med 51 procent samma period som färjorna tappar 2 procent.
Hade färjetrafiken haft samma utveckling som flyget skulle antalet färjeresenärer 2015 uppgått till 1 350 000 resenärer.
Sommaren 2016 innebar på två sätt ett paradigmskifte för färjeresandet; antalet resenärer juni-augusti ökade med knappt 100 000 (+11 procent) mot 2015 och det var första gången på 49 år som båttrafiken till/från Gotland hade konkurrens. Betraktar man den snävare högsäsongen veckorna 25-32 är ökningen 102 000 (+16 procent) resenärer.
Under Gotlandsbåtens första år 2016 har vi kört 348 turer. Vi har skapat jobb för cirka 80 personer.
Totalt hade vi cirka 161 000 betalande resenärer. Under högsäsongen har besöksnäringen slagit alla rekord.
Hotell, andra boendeanläggningar, restauranger, handeln och andra besöksmål vittnar nästan alla om rejäla ökningstal. Antalet gästbäddar har i sommar varit en flaskhals som begränsat ökningen av resenärer.
Men en solig dag gör ingen sommar och för det gotländska näringslivet gäller nu att vi kan hjälpas åt att upprepa sommarsäsongen 2016 många år framöver.
I onsdags 14 september rapporterades om att Gotlandsbåten behöver mer pengar och en näringslivsföreträdare tyckte att vår svansföring varit hög och att vi måste stå på egna ben.
Vi hade inte kalkylerat vinst i år eller nästa år heller. Självklart ska vi tjäna pengar om några år.
Men alla som startat företag vet att vägen sällan är spikrak. Spotify som de flesta betraktar som ett framgångsrikt företag har genomfört åtta finansieringsrundor sedan 2009.
Men de har aldrig tjänat några pengar.
Gotlandsbåten har sedan starten genomfört två nyemissioner. Vi vill åstadkomma en bred uppslutning bakom Gotlandsbåten och att de som investerar gör det för att de tror på idén och vill se en fortsatt god resenärsutveckling även i båttrafiken till/från Gotland.
Fler delägare skapar också engagemang och det är en stark kraft för att göra skillnad.