Gotlandsfärjorna och miljön
Foto: Rolf Jönsson
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Enligt Naturvårdsverkets hemsida ökar idag utsläppen av växthusgaser från transporter relativt kraftigt. Samtidigt minskar utsläppen från bland annat uppvärmning av bostäder. Sverige kan därför nå det nationella målet om utsläpp av växthusgaser till 2008-2012, därefter måste vi begränsa vårt ökande resande och behov av transporter. Det är alltså ökningen som måste begränsas. Utsläppen domineras av vägtrafiken. Ökningen beror främst på att industrin producerar allt mer vilket leder till fler tunga transporter.
Hur ser då Gotlandsfärjornas utsläpp av växthusgaser ut? Enligt Naturvårdsverkets redovisning av utsläpp av växthusgaser för transportsektorn 1990-2007 står vägtransporterna för 94 procent av alla inrikes transporter, en ökning med 2 procent från år 2000. Inrikes sjöfart står för 2 procent, en andel som minskar. Om Gotlandsfärjorna står för 40 procent av den inrikes sjöfartens utsläpp gör det knappt 1 procent av hela transportsektorns utsläpp!
Rikstrafikens påstående att utsläppen inom Gotlandstrafiken måste minska för att rädda Sveriges miljömål framstår därför som ogrundat. Även om färjetrafiken avvecklades helt skulle utsläppen av växthusgaser bara minska en procent, det vill säga mindre än ökningen av utsläppen från vägtransporterna, främst den tunga trafiken. Och skulle färjorna bara anlöpa Oxelösund eller Västervik förlängs körsträckan från Stockholm med 6 respektive 22 mil, vilket ökar både restiden och koldioxidutsläppen från vägtrafiken.
Enligt Naturvårdsverket finns det stora möjligheter att minska vägtransporternas utsläpp genom till exempel bränslesnåla fordon, miljöfordon, alternativa bränslen och incitament för att välja mindre miljöpåverkande transportsätt. När det gäller sjöfarten (som alltså står för en mycket liten del av utsläppen) föreslår Naturvårdsverket bland annat anslutning till handeln med utsläppsrätter av koldioxid inom EU och införande av miljödifferentierade farledsavgifter. Koldioxidutsläppen kan alltså minskas utan att behöva strypa Gotlandstrafiken.
Varför har inte Rikstrafiken utrett alternativa färjebränslen eller hur de totala utsläppen, inklusive vägtransporterna, skulle påverkas av ett enhamnsalternativ?
Förslaget är både ogrundat och dåligt genomtänkt. Släng det i papperskorgen!