Runt om i landet planeras, investeras och byggs det, nya vägar, tunnlar och broar, för att framtidens trafik ska flyta smidigare och snabbare än dagens. Samma inställning måste finnas för Gotlandstrafiken, morgondagens trafik ska vara bättre än dagens. Här handlar investeringen inte om broar eller tunnlar, utan om att betala för moderna färjor som kan drivas på gas.
Det är färjan som är vår väg. Att som Trafikverket och vissa debattörer föreslå långsammare färjor är en återvändsgränd, som inte bidrar till Gotlands utveckling. Det kan tyckas att 30 eller 45 minuter längre överfart väl inte är så farligt, men man måste betänka att överfartstiden också avgör tidtabellen. Tar överfarten 45 minuter längre tid fungerar inte nuvarande upplägg med kvällsfärja.
Att komma till Visby vid midnatt och sedan jobba eller studera dagen efter är segt, men möjligt, att anlända Visby 01.30 och orka med en vanlig arbetsdag fungerar inte. Vilken tidtabell tänker man sej?
Långsammare färjor ger alltså betydligt sämre möjligheter för den ganska omfattande pendling till arbete och studier som i dag sker åt båda håll. Sommartid innebär långsammare färjor, färre turer och färre personer som kan komma hit, inte heller en önskvärd utveckling.
Visst behövs lägre priser för både gods och passagerare utan gotlandsrabatt, men långsammare färjor är ingen garanti för det. Som jag ser det är det bättre att vi samlat kräver att Gotland ska vara en del av utvecklingen av infrastuktur och samhälle i Sverige, prislappen för det är mycket liten i statsbudgeten. En investering i infrastrukturen till Gotland ger som på andra håll förbättrade möjligheter till utveckling och konkurrenskraft.
Gotland behöver en modern, miljöanpassad trafik med lägre priser.