Man blir väldigt ledsen och besviken när man läser att man gjort en utredning om helikoptern på Gotland, som på förslag kanske ska tas bort, och i stället ska man ta en helikopter från Uppsala.
Har man anlitat konsulterna Dag Fagerhem och Nils Crona som ska se över om det kan bli billigare med en helikopter från Uppsala så borde man kanske engagera sig lite mer och inte bara tala om det bästa med att ta bort Gotlandshelikoptern.
Om man följer denna länk som dom själva har med karta så klarar man inte Visby på en timma utan det tar längre tid, i utredningen säger man 45 minuter + 30 minuter nattetid.
Länk : http://www.akademiska.se/upload/Intensivvårdshelikopter/Flygtider.jpg
Helikoptern i Uppsala är en av de mest belagda i Sverige med 850 uppdrag per år. Då kan den inte kan stå i beredskap för Gotland.
Gotland har 450-500 patienter per år som åker helikopter.
Om man tänker sig att Uppsalahelikoptern är på väg till Umeå, och man samtidigt behöver hjälp med en patient från Gotland blir det så här:
Visby beställer en akut körning kl 18.00. Det tar 110 minuter till Umeå, lämna eller hämta patient tar 30 minuter, tillbaka till Uppsala 110 minuter, tanka helikoptern eventuellt lämna patient 30 minuter, flyg till Gotland 70 minuter, hämta patient på Visby Lasarett tar 30 minuter, flyga till Karolinska 45 minuter, gå med patient till hjärtintensiven 15 minuter, summa 440 minuter, då är patienten under vård på Karolinska sjuhuset kl 01.20 alltså 7 timmar och 20 minuter efter larm.
Om man inte kan komma till Gotland på grund av dåligt väder så måste man hitta en annan lösning, finns helikoptern på Gotland så kan man flyga härifrån, men man kanske inte kan ta sig hit.
Om vi har en egen Helikopter på Gotland och det är dåligt väder i Stockholm så kan det vara bättre väder i Linköping eller Lund och man kan flyga en dålig patient dit, man kanske får stanna på fastlandet för att man inte kan ta sig tillbaka på grund av dåligt väder, men uppgiften är löst och patienten är under vård.
Att ersätta Helikoptern på Gotland med flera Ambulanser hjälper inte, det spelar ingen roll hur många vi har vi måste få över en dålig patient till ett fastlandssjukhus.
Om Helikoptern blir kvar på Gotland behöver vi ändå ha en dygnsambulans i Slite som nu bara är belägen där dagtid mellan 08.00 - 18.00.
Att man nu ska se om Sar-helikoptern kan hjälpa till med att hämta patienter på Karlsö eller Sandön så måste man förstå att det inte handlar om det, i utredningen talar man om fem patienter som var nödvändiga med helikopter, dom andra 450 patienterna var tydligen onödiga. Känn efter ni andra som åkt helikopter och varit dåliga? Var det onödigt ?
Jag skulle gärna göra ett praktiskt spel för dom politiker som är intresserade, jag har gjort det förut när det handlade om att ta bort Sliteambulansen.
Att inte skriva under en insändare känns för mig väldigt värdelöst, fast jag jobbar på Ambulanshelikoptern sedan 1988 och det inte handlar om mitt jobb, jag jobbar även i Ambulansen på Gotland som vi bemannar när vi inte flyger.
Den här insändaren handlar om gotlänningarnas trygghet, och frågan är bara om man vill och kan bo kvar när man råkar ut för en olycka eller blir väldigt sjuk om man inte kan få specialist vård inom rimlig tid?