Hinder och olika hastigheter förstör trafiken

Gotland2011-10-27 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ulf Hammarlund skriver intressant i GT om Trafikverkets arbete och tycker att verket saknar konsekvens i dess handlande. Jag förstår vad han menar, men man kan också säga att verket är verkligen konsekvent. Man gör sitt yttersta för att djävlas med trafikanterna.

Lika konsekvent kommer det säkert att handla i fråga om att svara Björn Fransson. Myndigheten svarar inte på tilltal från dem som betalar verksamheten. Jag åker många gånger varje år ner mot Sydeuropa. På väg mot färja i Trelleborg genom Småland och Skåne är det en djungel av hastighetsskyltar och fartkameror. Mesta uppmärksamhet måste ägnas åt hastighet i stället för åt trafiken.

Rondellerna är trånga och sikten obefintlig, vägens mitt är sönderhackad av någon klåfingrig byråkrat. Stora pengar har lagts på att bygga olika modeller av trånga chikaner som lastbilarna stöter till, chikanerna är byggda av rejäla don så det blir bilens sidor som tar stryk.

Det blir strax mycket lättare när man kommit iland i Tyskland. Jodå, det finns hastighetsbegränsningar söderut också, men de är mera vettigt utformade, alla ser till att tempot är så effektivt att chaufförerna inte måste sköta mobiltelefon eller annat ovidkommande för trafiken. Rondeller är byggda för att förenkla korsande trafik, inte för att skapa kaos. Det tydliga budskapet är "håll tempot uppe". I Italien har en rondell ofta en diameter på 50-100 meter för att inbromsningarna skall bli så små som möjligt. Det är viktigare att trafiken flyter än att slaviskt följa hastighetsskyltningen.

Svenska myndigheter berömmer sig av att antalet allvarliga trafikolyckor är lägre än till exempel i Sydeuropa. Jag menar, att det inte går att jämföra olycksfrekvens. Söderut använder man sina fordon i större utsträckning, man parkerar överallt i sina trånga småstäder och tempot måste vara högt för att undvika stillastående. Min bild är att i övriga Europa så premieras att man är duktig som chaufför och alla försöker hjälpas åt. Här hemma präglas trafiken av hindra varandra, irritation och telefonpladder, skapat av Trafikverket.

Läs mer om