Leveranser och biltrafik i innerstaden, det är en fråga som engagerar. Efter min insändare i veckan har jag mött åtskilliga människor som hållit med mig, mottagit mail med uppmuntran och förslag å lösningar. Jag har också mötts av den absolut vanligaste invändningen att det är ”omöjligt” att göra på något annat sätt. Det är uppenbart att det finns ”vita fläckar” på kartan och det är uppenbart att ”helhetsgrepp” är det som behövs.
Jag tror inte att all biltrafik kommer att kunna undvikas och vi ska inte sträva efter att försvåra för de som måste köra in i stan, de som bor i innerstaden eller de som av olika skäl behöver sina transporter. Vi kommer inte att kunna förvandla innerstaden till en tyst oas där inga bilar stör - städer är och ska nog heller inte vara helt tysta. Ljud hör liksom till en stad.
Men, det är inte endast varuleveranser som är ett problem. Ett annat (evigt) problem är parkeringar, och parkeringsavgifter. Vi har ett ”bilförbud” i Visby innerstad under sommaren som bara tycks existera på de skyltar som kommer upp under några sommarveckor men avskräcker få. Visby är en gammal stad - med ett föråldrat VA-nät - som kanske inte mår bra av att tung trafik eller trafik i relativt sett ”höga” hastigheter. I Gamla Stan i Stockholm är vibrationer från trafiken en orsak till bilförbudet. Sedan har vi det där med vad som gäller när det står ”enkelriktat”. De skyltarna gäller alla fordon, det vill säga både cyklar och bilar. Men det är allt för vanligt med cyklar som dyker upp körandes mot enkelriktat, vilket leder till olycksrisker.
Så, vi har en världsarvsstad som ska vara levande året runt. Kan vi då inte inleda en diskussion om förutsättningarna och de möjliga lösningarna? Men, hålla i minnet att alla inte kan få som de vill – varken de som vill ha leveranser dygnets alla timmar eller de som vill sätta upp bommar i portarna. Det verkar finnas ett stort intresse för att hitta BÄTTRE lösningar än de befintliga.
Det omöjliga är inte omöjligt, det tar bara lite längre tid att nå dit.