Innerstadens trauma

Gotland2009-06-10 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
många bilister som kör in i gamla Visby - unga som gamla - gör skäl för beteckningen intoleranta sluskar. De kör för fort och för ansvarslöst. Det innebär att de inte begriper att stadsbygd kräver ett speciellt hänsynstagande, speciellt i Visby dit nu också världens blickar riktar sig.

I Visby innerstad kan inte trafiklagstiftningen användas som i ny stadsbygd. Nu har ju heller inte kommunens trafiktekniker kunskap om de möjligheter att hantera bilismen som finns, så det förklarar kanske virrvarret. Men förlåtas kan inte kommunens avståndstagandet av lösningar.
Bilisterna idag förstår helt enkelt inte att gatuutrymmen och gränder inte är till för bilisterna. Några tusen boende behöver framförallt dagligen och stundligen ta sig fram mellan olika målpunkter. Ska trafiklagstiftningen tillämpas så behöver en stor del av stan rivas bort vilket uppenbarligen är trafikteknikers önskan.

Av många boende upplevs därför dagens bilförare som dryga. Det är förvånande många "yrkeschaufförer" i firmabilar som gör sina firmor en otjänst. Kommunens egna bilar är inga undantag i dålig framfart. De har inte fått skolning i vad som gäller. Distributionsbilar kör i obegripligt stora lastbilar med bilsläp som river med sig vegetation och hushörn. De finns boende i innerstan som slutat handla varor från de firmor som distribuerar i för stora fordon.

Saknas det information från kommunen? Brister kunskaperna? Är det som med nerklottringen av stan en slapphet hos politikerna? Klotter får stå år från år till och med på kommunägda delar utanför kommunens egna hus. Hur många år får stadsborna stå ut med den nonchalanta hållning som trafikteknikerna visar genom att inte stoppa genomfarten.
För det är väl förbjudet att köra igenom stan och det gäller väl de satta högsta farterna cirka 7 km/tim på gångfartsgator?

Läs mer om