Jesus del av avslutningen

Det finns många exempel på att Jesus eget budskap inte är detsamma som kyrkans.

Det finns många exempel på att Jesus eget budskap inte är detsamma som kyrkans.

Foto: MONS BRUNIUS

Gotland2018-06-26 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är gammal lärare och i november förra året fyllde jag hundra år. Jag är konfessionslös, jag varken tror på Gud eller på avskaffandet av gudstron. För egen del vill jag hålla mig till vad vi vet.

Den grekiske filosofen Sokrates, skildrad av Platon i hans dialoger, insåg, att varje livsforms främsta uppgift var att klara sig själv och överleva, men han fordrade, att man skulle ha ett längre perspektiv än den närmaste dagen, och han skilde därför mellan långsiktigt egenintresse och kortsiktig egoism.

Jesus från Nazareth hade samma syn i många av sina liknelser. Den otrogne förvaltaren handlar om mannen som förskingrar sin herres egendom för att säkra sin egen ålderdom, De fåvitska jungfrurna begär hjälp för att oljan till deras lampor har tagit slut men avvisas av brudgummen på grund av deras bristande förutseende. De tio punden där den som grävt ner sitt pund för att bevara det förkastas, han borde åtminstone ha satt in kapitalet hos bankerna för att få ränta på pengarna. Den barmhärtige samariten och Den förlorade sonen hör också hemma i detta sammanhang.

"Den obefläckade avlelsen“ betyder, att avlelsen genom kärleken mellan man och kvinna skulle vara "befläckad“ på något sätt, men Jesus visar en annan hållning till den jordiska kärleken vid Bröllopet i Kana.

Det finns många exempel på att Jesus eget budskap är motsatsen till kyrkans därför att hans hållning är livsbejakande medan kyrkans är uttryck för maktsträvan. Detta gäller dock inte kyrkans verksamhet i samhället utan dess föreställningsvärld och dogmer.

En modern tids tänkare utmärks oftast av en negativ hållning till människan och tillvaron – "Jorden en jämmerdal“. Människan är människans varg“ (Thomas Hobbes) – det vill säga er hållning år livsfientlig. Litteraturprofessorn Viktor Svanberg har framhållit, att darwinismen är en optimistisk lära, men annars i Sverige har man fäst sig alltför mycket vid den brutalitet som ibland kan utmärka det naturliga urvalet.

I Danmark översatte J P Jacobsen Darwins skrifter och Carl Ewald skrev Eventyr i H C Andersens stil där han förklarade darwinismens tankegångar. Darwinismens variation och naturliga urval är snarast motsatsen till de föreställningar om rashygien som grasserade under förra århundradets första hälft, inte minst i Sverige och som bland annat resulterade i Lagen om tvångssterilisering 1934–75. Jesus från Nazareth och hans livsbejakelse hör hemma i skolans våravslutningar inte minst om den skall vara "konfessionslös“.