Bromma Flygplats var en het fråga redan 2014. Miljöpartiet hade frågan högt på dagordningen i valrörelsen. Samtidigt lovade Socialdemokraterna att flygplatsen skulle bli kvar. Socialdemokraterna på Gotland var så säkra på att flygplatsen skulle bli kvar att man viftade bort frågorna om hur det skulle bli ifall de rödgröna partierna bildade regering.
Efter valet, när ändå en statlig utredning tillsattes för att se hur Bromma Flygplats enklast kan läggas ned, lovade S på Gotland att man skulle ta strid för flygplatsen. Allt väl så långt – vi moderater har ju länge sagt att flygplatsen är viktig för Gotland. Men när det kom till kritan så valde Hanna Westerén (S) att i riksdagen rösta för en nedläggning av flygplatsen. Flera gånger faktiskt.
Nu är flygfrågor ännu en gång på den politiska dagordningen. Regeringen har aviserat att man vill införa en särskild flygskatt, likt man föreslog 2005 när Magdalena Andersson (S) senast jobbade på Finansdepartementet. I torsdags kunde vi läsa på Helagotland att SAS nu hotar att lägga ned sin trafik till ön. Ser man till flygskatters effekter i våra nordiska länder så är det tydligt att detta kan bli effekten. En stark försämring av kommunikationerna till och från Gotland.
Nu är S ännu en gång kritiska. Björn Jansson (S) har sagt att han inte vill ha en flygskatt. Precis som när det gällde Bromma Flygplats alltså. Men frågan är ju… Kommer S denna gång att faktiskt rösta för att flygskatten inte ska införas?