Klarläggande om beställningscentralen

Gotland2004-11-11 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Klarläggande om beställningscentralen - SOS ökade priset med 264 procent eller 2,9 miljoner kronor!
Flera insändare har kritiserat tekniska nämndens upphandling av beställningscentral för färdtjänst och sjukresor. Namnlistor läggs ut i affärer för underskrift som protest mot att SOS inte får fortsätta. Siffror om att 17 - 20 personer blir av med sina arbeten har nämnts.
Jag skall här försöka bemöta de felaktigheter som förekommer i debatten samt förklara tekniska nämndens beslut.
SOS har under ganska lång tid haft kommunens uppdrag att sköta beställningscentralen och kostnaden för år 2004 var 1,1 miljoner enligt gällande avtal.
Detta avtal går ut vid årsskiftet 2004-2005 och måste förnyas.
Tekniska förvaltningen fick då ett samarbetsförslag från SOS som innebar en årskostnad för kommunen på 4 miljoner.
Det är en ökning med 2,9 miljoner från de 1,1 miljoner avtalet kostar idag!
Tekniska nämnden kan omöjligt gå med på att förlänga ett avtal som innebär en ökning av kostnaden med 264 %. Kommunen är dessutom enligt lagen om offentlig upphandling tvungen att upphandla tjänster i konkurrens.
Vid sammanställning av de anbud som inkommit var SOS anbud 2,3 miljoner vilket var 430.000 kr högre än Samres. Båda anbuden bedömdes helt likvärdiga enligt den kravspecifikation som kommunens upphandlingsenhet utarbetat. Priset blev helt avgörande till Samres fördel.
Tekniska nämnden har då att följa lagen och anta det för kommunen ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.
En oro har funnits att färdtjänstresenärer får ringa till Samres beställningscentral på fastlandet och att det uppstår språksvårigheter och att Samres inte känner till geografin på Gotland (det blir beställningscentralen Norrköping/Eskilstuna. Beställningscentralen i Skåne ska alltså INTE nyttjas i första hand).
Givetvis har kommunen i upphandlingen ställt krav att personal skall ha goda geografiska kunskaper om Gotland, behärska svenska språket och dialektala varianter. Kommunen kräver även att personal skall ha viss kunskap om olika funktionshinder och att de skall känna till hur sjukvården är organiserad på Gotland. Vidare krävs att företaget genomför erforderlig utbildning av personal.
Dessa krav uppfylldes av både SOS och Samres. Nämnas bör även att också Samres har lång erfarenhet och utbildningsprogram för detta.
När det gäller placeringen på Gotland har SOS i sitt anbud skrivit att beställningscentralen under avtalsperioden kan komma att delvis eller helt lokaliseras till annan SOS central på fastlandet, så det fanns inga garantier för att SOS hade blivit kvar på Gotland. Detta är även en av förklaringarna till att SOS kunde sänka sina kostnader från sitt första förslag på 4 miljoner till ett anbud på 2,3 miljoner.
I debatten har det även figurerat siffror om att 17 - 20 jobb försvinner från ön på grund av upphandlingen. Enligt lagen får detta inte vägas in vid en upphandling. Det är dessutom en mycket överdriven siffra eftersom det handlar om 3-4 årstjänster som berörs vilket också stämmer med den lämnade anbudssumma från SOS.
Visst kan det uppstå vissa inkörningsproblem när ett nytt företag tar över en verksamhet, och detta har visat sig med all tydlighet när vi har bytt taxibolag.
Jag är övertygad att Samres med många års erfarenhet och avtal runt om i landet kommer att lösa detta på bästa sätt för oss gotlänningar.
Läs mer om