Svar till ”Kompetenta medarbetare göra sig icke besvär” (1/9).
I en insändare i Gotlands Tidningar skriver signaturen ”Medarbetare” om sin upplevelse av Region Gotland vid rekryteringen av medarbetare. Vi beklagar att skribenterna upplevt att kontakter varit viktigare än kompetens vid tillsättningen av karriärtjänster. Så ska det naturligtvis inte vara.
Region Gotland är Gotlands största arbetsgivare med cirka 6500 medarbetare. Vi har, och kommer framöver att ha, ett stort behov av att jobba med vår kompetensförsörjning.
Kompetensförsörjning handlar både om att hitta rätt medarbetare, men även utveckla och behålla dem som redan jobbar hos oss i dag.
Att vi har kompetenta medarbetare är en av de absolut viktigaste förutsättningarna för att klara Region Gotlands välfärdsuppdrag. Vi behöver medarbetare som har rätt kvalifikationer och kompetens samt drivs av ett stort engagemang. Huvudregeln är att alla våra tillsvidaretjänster ska lysas ut för att få bästa möjliga urval.
Regionens ambition är även att så många som möjligt som jobbar hos oss idag, ska kunna byta arbetsuppgifter internt och utvecklas inom nya verksamheter när behov uppstår.
Intern rörlighet och interna karriärvägar är en förutsättning för att klara framtidens kompetensbehov. Detta är något vi jobbar aktivt med.
Vår strävan som arbetsgivare är att alla medarbetare ska känna sig sedda, hörda och bekräftade och ha rätt förutsättningar för att kunna utvecklas i uppdragen.
Så skapas ett professionellt och personligt engagemang som kan utveckla regionens verksamheter i rätt riktning och lyckas med vårt uppdrag att varje dag göra skillnad för alla som bor och lever på Gotland.