Långsiktig konkurrens behövs

I HAMN. Pigge Werkelin hälsar Gotlandsbåten välkommen till Visby hamn.

I HAMN. Pigge Werkelin hälsar Gotlandsbåten välkommen till Visby hamn.

Foto: Foto: Åsa Sveds

Gotland2016-06-28 14:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har tidigare trott att effekten av Gotlandsbåten skulle ge en ökning i resandet med 4-6 procent.

Nu visar det sig att den blir cirka +5,5 procent för maj när det gäller passagerare totalt, vilket är fantastiskt bra.

Normalt har Destination Gotland haft en ökning om mindre än en procent per år de senaste åren för icke gotlänningar under sommaren.

Nu har Gotland en total ökning om 5 procent i tillresande ihop med öborna. Skulle man jämföra med enbart turister så ligger den totala ökningen troligen runt 8-10 procent.

Korrekt statistik är något som vi från näringen efterfrågat länge utan respons. Gotland är det enda län i Sverige som skulle kunnat redovisa dessa siffror dagligen tack vara vårt ö-läge.

En värdefull information som skulle hjälpa företagarna på ön att planera bättre.

Gotlandsbåtseffekten har haft en mycket positiv inverkan där många redovisar en rekordstark vårsäsong.

Vissa företagare har blivit helt tagna på sängen och haft svårt att svara på efterfrågan och därför borde vi bli duktigare att analysera hur det ser ut framåt så att företagarna kan anpassa antal medarbetare med mera efter efterfrågan.

Vi är det enda län som med lätthet skulle kunna redovisa dessa siffror dagligen om alla vill.

Att få detta redovisat i december känns som stenålder och helt ointressant.

Vi behöver få reda på hur det ser ut framåt, framför allt nu när det finns konkurrens i färjetrafiken som gör att vi fått en helt ny reseutveckling.

I dag finns det företagare som ökat sin omsättning med upp till 50 procent i maj vilket till och med är bättre än vad vi i vår vildaste fantasi kunde förutspå när vi satsade pengar i Gotlandsbåten. Tror inte ordet succé räcker när reseökningen för turister ökar med mer än åttafaldigt jämfört med tidigare års ökningar.

Nu är det viktigt att konkurrensen kvarstår och det är vi passagerare som bestämmer genom att se till att Gotlandsbåten får så många passagerare att bolaget blir långsiktigt.

Troligen har priserna sänkts med minst 30 procent i snitt jämfört med 2015.

Prissänkningen, ökad kapacitet och en ny hamn (Västervik) är anledningen till att hela ön blir vinnare. Och så blir det långsiktigt om vi ser till att stötta den nya prispressaren som till och med levererar bättre än väntat. Mardrömmen är att vi bara får ett rederi igen och jag tror att var och en kan räkna ut vad som händer med priserna och turtätheten den dagen.

Nu ser vi fram emot siffror för juni och juli där det ser väldigt positivt ut för besöksnäringen som är den näring som växer snabbast på ön.

Kan regionen se till att byggnadsnämnden kan korta sina handläggningstider och prioritera boende för turister så kommer 2017 att bli ett väldigt intressant år för hela ön.

Läs mer om