Svar till ”Mer svenska och matte” GA 18 augusti. Jesper Skalberg Karlsson och Erik Bengtzboe driver moderat skolpolitik till vägs ände. ”Fungerar inte skolan slår ojämlikheten igenom” skriver de och vill inte förstå att det är precis tvärtom. Ojämlikheten gör att skolan inte fungerar. Skolsegregationen är destruktiv, och barnen får inte längre likvärdiga förutsättningar. De behöver få gå i blandade klasser och inte predestineras till utanförskap på grund av dålig skolpolitik.
Att premiera likvärdighet leder till en bättre skola. Det gör också tillräckliga resurser och hänsyn till elevers och lärares arbetsbörda. Moderata skattesänkningar verkar i andra riktningen. Elever i grundskolan behöver sina lärare i vid bemärkelse. Förslaget om lärarassistenter är därför ett dåligt förslag. Lärarna behöver lägre arbetsbörda, och eleverna i grundskolan behöver social förankring hos sina lärare för att prestera bra skolresultat. I den miljön behöver inte M oroa sig över nationella prov i årskurs 3. De kan tas bort, och ge läraren utrymme för sina elevers kunskapsutveckling.
I stället för att vidta åtgärder för en bättre skola vill M utöka antalet undervisningstimmar med fem timmar per vecka. Detta samtidigt som M vill genomföra skattesänkningar, och samtidigt som det redan saknas såväl resurser som behöriga lärare. Det är inte fler timmar eleverna behöver utan en bättre skola. M står för en starkt segregerande röst i den svenska skolan. Att då uppdra åt kommunerna att erbjuda läxhjälp och lovskola åt dem som ställts utanför, är inte bara ett hån mot dem, utan också ett underkänt resultat av M:s skolpolitik.