Att Paviljongens bil och Loreley-bilen skulle vara samma var en teori, som även jag hade, för att bilarnas ålder och tid stämde. Det finns dock inget som belägger att det är samma fordon.
Paviljongen arrenderas 1909-13 av Hugo Ragnér som tog hit en bil till sin verksamhet. Han gick i konkurs. Saknar både märke och reg-nummer.
Loreley-bilen besiktigades i maj 1914 av Hugo Wigström i Visby. Den fick då nummer I 42, och vid registeromläggningen 1916 fick den I 6. Bilens tidigare nummer är okänt.
Har under lång tid försökt att lösa ursprunget på bilen/bilarna. För några månader sedan hittade jag uppgifter om Paviljongens bil. Den då vanvårdade och skrotfärdiga fordonet såldes 1914 till den 19-årige Nathanael Johansson (Halvarson) boende på N:a Murgatan. Både han och fadern Jonas var mekaniker. Märket uppges vara Michigan och numret A 110.
Det har dock aldrig inregistrerats någon Michigan på Gotland. Den amerikanska bilen tillverkades under åren 1904-13, och gick bland annat som taxi här i Sverige.
Tidningsartikeln blev en fin historia om Loreley-bilen, men rätt ska vara rätt. Troligen är det två olika fordon. Lösningen får vi nog inte förrän vi hittar något gammalt foto av bilen/bilarna.