Miljöpartiets dubbelmoral om infrastrukturen

Gotland2012-05-02 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Stefaan De Maecker skriver i torsdagens tidning om energiproblem i trafiken och använder flera ord än vanligt utan att åstadkomma något hållbart. Nu ska MP revolutionera sjöfarten! Ingenstans nämns hur medborgare som inte kan ta färjan, tåget eller bussen till arbete, service eller för den delen fritiden ska transportera sig utan att bli ruinerade.

Man bevisar sin dubbelmoral i meningen att "staten måste ta ansvar för utvecklingen av infrastruktur" detta har ju Miljöpartiet hela tiden motarbetat genom att dels tillåta dels själva föreslå att offentlig verksamhet hela tiden ska säljas till högstbjudande, med filosofin att staten ska inte äga något och inte driva utvecklingen i någon medveten riktning. Namnet på Miljöpartiet de Gröna borde bytas till Moderata Partiet MP så slipper man byta förkortning. Allt bör enligt vanlig MP-argumentation överlåtas till marknadskrafterna eller fungera efter marknadsmässiga principer som i fallet med energiskatter.

Det skorrar falskt när MP talar om att något ska ställas under demokratiskt inflytande eller ve och fasa "ägas av staten" det vill säga folket.

Nu konstaterar MP att uppbyggnad och infrastuktur för nya bränslen "klaras inte av marknaden".

Detta var verkligen att sent uppvaknade, chansen att driva denna idé är borta med sittande regering och förhoppningsvis har Socialdemokraterna och Vänsterpartiet lärt sig att MP som hoppar från tuva till tuva är inget att lita på.

Ingenstans nämns den stora miljöboven flyget, men det skulle ju drabba MP:s politiker som flyger och far.

Ett snabbt och enkelt grepp att stoppa betydande utsläpp vore att förbjuda all långväga varutransport med lastbil och alla tvåtaktsmotorer i trafik och på båtar, men det vågar man inte.

Partiet måste försöka hålla sig väl med de flesta och verka radikalt utan att låta folket förtroendevalda i riksdagen styra utvecklingen.

Läs mer om