Minska arbetslösheten
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Arbetslösheten kan bara bekämpas på ett sätt och det är att fler arbeten skapas. Potentialen för fler arbeten finns i våra små- och medelstora företag samt genom nyföretagande. Nya företag skapas genom att få fram lönsamma innovationer och entreprenöranda. En förutsättning för nya idéer är standarden på våra skolor från grundskolan till högskola/universitet. Våra gymnasier och högskolor måste satsa på kvalité och inte på kvantitet.
I dagens gymnasium är historieämnet viktigare än till exempel kemi, matematik och fysik.
Jag hävdar att det är mindre viktigt om eleverna kan prata matematik eller inte. Bättre är om de förstår matematik och då menar jag matematik inte beräkningar eller räkning. Exempel på räkning är när eleverna får summera kostnaderna för en tänkt inköpslista och slutfrågan blir hur mycket skall kunden betala om han/hon får 10 procents rabatt.
Hur är skolornas laborationssalar utrustade idag? Finns det utrymme för intressanta laborationer och finns den nödvändiga utrustningen?
Uppsala universitet har startat ett samarbete med universitet och högskolor runt Östersjön kring ämnet grön kemi. Grön kemi innefattar många vetenskaper som kemi, fysik, geologi, biologi med flera ämnen. Finns högskolan på Gotland med i Östersjösamarbete?
Jag påstår att de nya jobben finns inom ämnesområden som har ett nytänkande där miljöaspekten har en plats i produktionen. Framtiden finns i en industri som tillverkar miljövänliga produkter till marknadsmässiga priser.
Grön kemi har tolv punkter som utgör riktlinjerna. Den som vill veta mer om grön kemi kan gå till Almedalsbibliotekets tidskriftshylla och läsa juninumret av tidskriften "Kemivärlden". Åtminstone bör styrelseledamöterna för Gotlands högskola läsa artikeln.