Mjölken surnar
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag har varit hos besiktningsmannen två gånger och förhört mig om möjligheten att få kylskåpet utbytt och menat på att jag rimligen borde ha samma rätt till själig levnadsstandard som andra som bor i samma område till samma kostnad.
Men nej, så är ju inte alls fallet. Jag har skrivit på ett hyreskontrakt där kyl/sval ingår, inte frys, alltså har jag inte rätt till någon frys. Jag betalar bara hyra för kyl/sval med mina dryga 4 700 kronor/månad exklusive el.
Under sommaren har kylskåpet fungerat allt sämre och trots att jag haft det på högsta har kylan inte blivit högre än i ett skafferi och mjölken har surnat på mindre än ett dygn.
När jag kontaktade kvartersvärden för att få problemet löst, svarar denne att det brukar hjälpa med att byta kondensator. Jag frågar upprört om det är allt dom kan göra, är det inte dags att byta ut mitt gamla kylskåp snart? Nej, får jag till svar, det står inte i hans makt att ordna med och eftersom jag hade fått ett nytt kylskåp med sval insatt så sent som 1993, hade jag inte rätt att byta till något nytt med kyl/frys.
Jag ringer till Hyresgästföreningen som menar samma sak. Nej, jag har skrivit på kontrakt för kyl/sval och det finns inget lagrum som stöder rätt till byte tyvärr.
Jag ringer vidare till förvaltningschefen som hittar en sista utväg på mitt problem, nämligen att mot en kostnad av 1 500 kronor betala restvärdet på mitt gamla kylskåp och få det utbytt.
Jag är alltså inte förvånad över att jag fått tipset av grannar att sätta kylskåpet på högsta och ställa det lite på kant med dörren vidöppen över natten, för då går kompressorn och DÅ får man det utbytt!
Helst av allt skulle jag naturligtvis önska att Gotlandshem var lite mer serviceinriktade och bytte ut mitt gamla kylskåp till ett som motsvarar rimlig standard idag.... även om det inte står i lagen att de måste!