När ska det bli ordning i färjekön till Fårö?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Tack och lov har man tagit bort den femte filen på Bodilla så att det numera går att ta sig ur bilen vid fara, det är positivt. Men de nya rödljusanordningarna vid färjelägena hur fungerar de? Inte alla förstagångsbesökare förstår vad de avser. Vad betyder en grön eller röd lampa 30-40 meter bort? Gäller den mig? Naturligtvis skulle lamporna ha stått vid stoppskylten och inte framme vid färjorna. Dessutom har jag minst 2 ggr varit tvungen att köra mot rött då personalen tydligen glömt att slå om ljuset. Vad säger lagen om det? Kan jag bli bötfälld av polisen om jag följer en kö som kör mot rött till färjan?
Ett värre orosmoment är alla de ungdomar som säljer tidningar och delar ut reklam i färjekön. Det är bra att de kan tjäna pengar men tänker deras föräldrar på den livsfara de utsätter sina barn för? Man gör allt för att skydda barn för trafiken i andra sammanhang men här går det tydligen bra. Något företag blev enligt hörsägen nekade att sälja i färjekön på Fårösidan om man inte hade gula skyddsvästar. På Fårösundssidan såg jag i sommar bara två barn med gula västar. Är de övriga osårbara eller syns de så väl ändå?
Skärpning föräldrar och Vägverk. Alla bilister kör inte med omdöme. Speciellt inte om de har bråttom till förturskön i färjan. Tillåt endast försäljning och reklamutdelning från trottoarsidan. Gör något innan något barn blir allvarligt skadat.
En annan farlig situation är vid de tillfällen färjekön är längre än den speciella färjefilen och bilar står parkerade i kön i det vanliga körfältet. Är inte parkering på huvudled förbjudet?
Hur många incidenter har det inte varit när bilar av olika anledningar måste förbi kön och möter en ström av bilar från färjan? Och varför är färjefilen så mycket kortare på Fårösidan? Antingen får man fortsätta och bygga ut färjefilen ytterligare eller fortsätta på förslaget från 1997. En flerfilig parkeringsplats i väntan på färjan, ungefär som Gotlandslinjen har eller som Vägverket har gjort i Vaxholm. Då kanske vi kan bli av med de värsta trafikfarorna till färjan.
Men Vägverket kanske inte vill lägga ner mera pengar på färjetrafiken? Kanske vill man hellre bygga en bro och slippa stora förfulande parkeringsplatser vid färjelägena? Inte mig emot, men vad man än gör så kommer det att fortsätta vara en talrik trafik till Fårö nästa sommar igen.. och nästa och nästa&