Parkeringsproblemen i Visby kan man se ur två helt olika synvinklar. Den ena modellen står Moderaterna för, och två av dem som fick Dagens fråga häromdagen. Hur många bilar går det att få in i Visby innerstad? Det viktiga för dem är att lätt komma till affärerna. I deras värld kan människor bara förflytta sig i bil. Då måste det vara enkelt att ställa den ifrån sig. Så det gäller att hitta lämpliga parkeringar i gränderna, så nära affärerna som möjligt.
Tekniska nämnden hade tidigare ett annat fokus. Vi såg den ökande bilkörningen i sig som ett problem. Innerstan blir inte särskilt trivsam med parkerade bilar överallt. Avgaserna sliter hårt på ringmuren och ruinerna.
Därför ville vi att folk skulle låta bli att ta med bilen in i stan. I slutänden vägrade Moderaterna i nämnden att ställa upp på det synsättet, och Centern vek sig.
Tydligen har nämnden en annan inriktning numera. Det förstår jag på nämndens vice ordförande Matias Lundström. Han menar att det behövs inga parkeringsavgifter i Visby, utom möjligen några veckor på sommaren. Under resten av året finns det plats i innerstan.
Sen har det legat den förra majoriteten svårt i fatet att Eva Nypelius en gång råkade säga att kommunen behöver inkomsterna från parkeringsavgifter. Så får man absolut inte säga. P-avgifter får bara tas ut för att reglera trafiken. Jag tycker förstås att detta att försvåra för folk att ta bilen med in i Visby är att "reglera trafiken". Men det kan man nog diskutera.