Pigge har fel om fartygens miljöpåverkan

MILjöpåverkan. Destination Gotland menar att på resan mellan Visby och Nynäshamn är varje passagerares miljöpåverkan ungefär sju gånger så stor på en snabbgående katamaran jämfört med Destination Gotlands SF 1500 fartyg.

MILjöpåverkan. Destination Gotland menar att på resan mellan Visby och Nynäshamn är varje passagerares miljöpåverkan ungefär sju gånger så stor på en snabbgående katamaran jämfört med Destination Gotlands SF 1500 fartyg.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2016-07-02 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med anledning av Pigge Werkelins utspel om Destination Gotlands fartyg kontra Gotlandsbåtens miljöpåverkan vill vi gärna ge våra resenärer en sann bild av nuläget.

Pigge Werkelin har vid flera tillfällen fört fram att snabbgående katamaraner skulle vara miljövänligare än stora snabbgående färjor som också tar last med sig. Detta stämmer inte.

Bland passagerarrederierna är det sedan länge en etablerad syn att man måste jämföra utfört transportarbete när man jämför olika fartygstyper. Detta gör man genom att fördela miljöpåverkan utifrån vikten av det som fartyget transporterar.

Detta ger sedan den miljöpåverkan som varje passagerare erhåller.

Det vanligaste felet som görs vid den här typen av jämförelser är att man bortser från det transportarbete som utförs av det stora snabbgående fartygets bildäck där transport av last och alla typer av fordon sker.

Man kan inte enbart fördela miljöpåverkan från två olika fartygstyper på mängden passagerare som finns ombord på respektive fartygstyp, man måste också fördela utsläppen med det som står på bildäck annars blir jämförelsen inte korrekt och direkt missvisande.

På sträckan Visby- Nynäshamn som är 150 kilometer blir utsläppen på en resa 4,5 kilo koldioxid per passagerare med SF 1500, uppskattningsvis cirka 30 kilo koldioxid per passagerare med en snabbgående katamaran.

Detta motsvarar en bränsleförbrukning på 0,1 liter per mil och passagerare för SF1500 och 0,7 liter per mil och passagerare för en katamaran.

På resan mellan Visby och Nynäshamn är varje passagerares miljöpåverkan ungefär sju gånger så stor på en snabbgående katamaran jämfört med våra SF 1500 fartyg.

Åker man samma sträcka med en flygmaskin ATR 72 blir utsläppen cirka 15 kilo (källa BRA flyg) vilket motsvarar en bränsleförbrukning på 0,3 liter/mil och passagerare.

Om fartyget dessutom är utrustat med katalysatorer, vilket våra fartyg är men inte Gotlandsbåten, reduceras kväveutsläppen till en femtedel jämfört med ett fartyg utan katalysator.

Att minimera kväveutsläppen från fartyg är en mycket viktig åtgärd för att minska övergödning och därmed den algblomning som förekommer i Östersjön.

Vårt nybygge för Gotlandstrafiken möjliggör ytterligare reduktion av koldioxid med minst 20 procent.

Läs mer om