Jan Nyström undrar i en insändare i GT varför jag uttalar mig hela tiden. Svaret är enkelt! Jag bryr mig om vissa frågor där jag tror att vi kan göra skillnad. Ön behöver utveckling och då måste det finnas människor som inte bara tycker utan även vågar agera.
En annan fråga man borde ställa sig är varför Miljöpartiet och andra miljöorganisationer inte bryr sig gällande färjefrågan då våra båtar till hör det minst miljövänliga i världen. I en internationell miljöklassning för fartyg där skalan är A-G och bästa båtarna klassas som A och G är det absolut sämsta man kan tänka sig för miljön. Då hamnar våra stora snabbåtar på F. Hastigheten gör dem till riktiga miljösvin. Det finns troligen inget annat på Gotland som kan förbättra miljön så mycket som att dra ner hastigheten på båtarna som ändå inte hinner med att köra tre tur och retur Visby-Nynäs på ett dygn.
Eller varför Centerpartiet absolut vill ha hastighet framför volym då vi minskat 400 000 gästnätter på elva år och inte fått den ökning som skulle ha varit minst 600 000 nya gästnätter under den perioden. Det innebär att ön saknar över en miljon gästnätter per år. De som tappar mest vid denna negativa utveckling är landsbygden där C borde ha en del väljare.
Tenny Larsson anser i en annan insändare i GT att tappet på gästnätter hänger ihop med höga boendepriser. Minskningen hänger ihop med ändrade resvanor där våra besökare stannar kortare tid. Det innebär att det måste transporteras över cirka 100 000 fler personer tur och retur per år för att komma upp i samma siffror som 1999. En någorlunda vettig utveckling på tolv år skulle vara en ökning av gästnätter med minst 20 procent vilket skulle krävt ytterligare cirka 100 000 personer. För att klara totalt 200 000 nya resenär till Gotland så behövs mer båtkapacitet. Priset på boendet varierar från 100-2 000 kronor per person och natt. Gotland har säkerligen mer än 150 olika alternativ för våra besökare så val finns.
För resan över sjön så finns det bara ett alternativ och priset på vettiga turer är inte konkurrenskraftigt. Bevisligen skulle cirka 80 procent av gotlänningarna välja en långsammare färja och cirka 70 procent av turisterna om priset var lägre och det fanns ett alternativ. Majoriteten vill alltså ha en sådan produkt och då borde politikerna lyssna.
Gällande påstående om flyg och växthusgaser så är dagens båtar en sådan miljöbov att det är betydligt miljövänligare att flyga. Troligen är Gotland en av få destinationer där miljövänner borde välja flyg före båt och tåg av miljöskäl.
Enda möjligheten att öka kapaciteten med dagens båtar är att hamnarna kommer närmare varandra så att grundtanken med snabbåtarna fungerar i verkligheten. Västervik-Visby eller Nynäshamn-Kappelshamn till exempel.
Utan kapacitetsökning blir det svårt med några större utvecklingar i näringen. Vi behöver positiva långsiktiga signaler för framtiden.