Petter Stiernstedt anser att den undersökning där vi frågade 1 000 gotlänningar hör hemma i papperskorgen.
Man kan alltid ha synpunkter på hur undersökningar är utförda. Vi har därför frågat så många som 1 000 gotlänningar och fått ett snittsvar för att felmarginalen ska bli så liten som möjligt. Det visar sig att fyra av fem skulle välja en billigare och miljövänligare färja om det skilde 300 kronor för en familj med bil tur och retur.
Vi utgick från att det låg två likadana båtar som avgick samtidigt. Genom att åka en timma långsammare så spar man cirka 50 procent av bränslet vilket är detsamma som om man ställde alla motorfordon på ön var fjärde dag året runt. En väldigt stor miljöförbättring som få känner till.
Jag anser att de undersökningar där man bara ställer frågan om gotlänningen vill ha snabba båtar (3 timmar 20 minuter) eller långsamma båtar (4 timmar 20 minuter) är bedrägliga. Svaret är självklart snabba båtar om det inte finns några kostnader. Men om man berättar att det sker på bekostnad av att öka de skaldliga växthusgaserna med cirka 100 procent och att biljett priset blir X antal hundra kronor dyrare så skulle svaret bli något annat. Som konsumenter vet vi att inget är gratis och då blir det väldigt falskt att inte berätta vad det kostar.
Vi vet nu att majoriteten av gotlänningarna inte är beredda att betala extra för att åka snabbt och belasta miljön mer. Frakten vill ha lägre priser och kan tänka sig långsammare båtar om kostnaderna går ner. Många sommargotlänningar gör färre besök och fler och fler turister tvekar på grund av priset. Det är en viktig faktor som inte riktigt har kommit fram i debatten och det är att vi har för liten kapacitet.
Turistiskt så har ön tappat gästnätter på ön från cirka sex nätter till cirka tre nätter i snitt per person på cirka tio år. (Inget Gotlandsfenomen utan ett ändrat konsumtionsmönster.)
För att bibehålla antalet gästdygn så räcker inte den ökning som flyg och båtar transporterar i dag.
Och ska vi klara målet om 100 procent fler gästnätter till 2020 så måste vi få en kraftig ökad kapacitet under sommaren.
Tror att de 100 miljonerna som vi bränner i rederiets skorstenar kan användas på ett betydligt smartare sätt för hela ön och att vi kan tänka oss att åka i mer normal fart för att spara miljö.
Jag är övertygad om att vår undersökning betyder något som man måste ta med i beräkningarna för framtiden.
Som med alla undersökningar så skall man ta den med en nypa salt. Men att en undersökning där man frågar minst 1 000 personer skulle visa att fler än 50 procent av gotlänningarna skulle välja en dyrare båt som dubblerade sina utsläpp - det tror jag aldrig du kommer att få se.