Se möjligheterna i stället för att smutskasta
Foto: Petra Jonsson
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
1. Du påstår att jag vill ha del av stödpengarna genom flyget. Om vi kunde använda 4-5 procent av de cirka 440 miljoner kronor som ska användas till gotlänningarnas infrastruktur kan vi sänka biljettpriset. Detta skulle gå till att ta bort start- och landningsavgifterna på Visby flygplats. Jag kan inte se att detta skulle gynna andra än flygpassagerarna.
2. Åke raljerar om att vi flyger charter och att det inte är miljövänligt. Om du tänker efter så är det betydligt miljövänligare att flyga direkt till Egypten i stället för att först flyga till Arlanda och sedan vidare.
3. Den mängd koldioxid som släpptes ut 1990 ska minskas med 20 procent 2012. Det behövs lång övergångsperiod om man ska hitta teknik och nytt tänk för att kunna minska utsläppen.
I stället har Gotlandstrafiken gått från att släppa ut cirka 44 ton koldioxid per år till att släppa ut över 170 ton per år. Jag ser tre möjligheter att välja för den framtida trafiken om vi ska använda beprövad teknik och inte vara ett försöksområde på ön.
- Kräv lika snabba båtar som tidigare, oavsett kostnader för miljö och plånbok.
- Fortsätt att köra på Oskarshamn och Nynäshamn, men anpassa hastigheten till cirka fem timmars resa och klara miljömålet.
- Använd det Miljö-smarta Alternativet och få cirka 150 miljoner kronor om året att investera i projekt på Gotland.
4. Frågan om att bygga hamn i Västervik eller i Oskarshamn är ingen stor sak. Eventuellt har du rätt Åke. Gotland behöver utreda det miljösmartaste alternativet för att kunna bedöma vad som är optimalt.
5. Ni påstår att man inte sparar koldioxidutsläpp på att köra på land mot att färdas i vatten. Detta är något som alltför många tror.
En enkel regel är att en resa Visby-Nynäshamn med snabbfärjan och 200 bilar motsvarar i koldioxidutsläpp att dessa 200 bilar skulle köra 13 gånger på en "tänkt bro" mellan Visby och Nynäshamn.
6. Åke tror inte att det går att använda pengarna till andra saker än att elda upp olja i snabba båtar. Men enligt Näringsdepartementets statssekreterare Leif Zetterberg skulle det vara möjligt att Gotland skrev ett kontrakt på hela beloppet som indexreglerades. Sedan vore det upp till Gotland att bygga nya hamnar, vägar, hyra in snabbare eller långsammare båtar, öka eller minska frekvensen på flyget, ha gratis bussar mellan Kappelshamn med mera.
7. Om Kappelshamnsborna skulle stå ut med en ökad trafik får de svara på, men jag är ganska säker på att de vill ha trafik. Och att utveckla landsbygden ligger väl i flera partiers intresse?
8. Åke, du som representant för centerpartiet tycker det är viktigt att kommun och länsstyrelse gör klart för Rikstrafiken att jag inte har mandat att tala för gotlänningarna. Du behöver inte vara orolig.
Jag har bara en ambition att få fram ett miljösmart alternativ till de som ska förhandla för Gotlands framtid. Jag kommer gärna på ett av centerpartiets möten och diskuterar möjligheterna i stället för att ni offentligt smutskastar de idéer som jag och många fler tror på.