Skillnad på folk och folk
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Runt om oss kan vi bevittna, om inte dagligen så i alla fall väldigt ofta små eller stora händelser i form av att någon bär sig illa åt, en annan blir illa behandlad, orättvist beskylld och så vidare.
Vi kan då välja att vara människa eller att vara medmänniska - välja att se bort eller att se till. Vi kan välja att lägga oss i eller att dra oss ur situationen, även om det vi bevittnar strider mot alla våra principer om människovärde och åsiktsfrihet i det offentliga rummet.
Jag blev själv indragen i en situation för ett par veckor sedan, som slutade med en djup kränkning, en oerhört förnedrande behandling och en neslig avvisning från Flygbussarna som skulle ta mig till Nynäshamnsfärjan och hem från det jobb jag utfört i Stockholm.
Jag hade lagt mig i och uttryckt mitt missnöje med det biljettsystem på bussarna som gjorde det möjligt för den så kallade bussvärden att neka en ung man vid min sida tillträde till bussen, trots att han hade betalt sin biljett men " bara" hade bokningsbekräftelsen som ett sms på sin mobiltelefon. Jag lade mig i, som medmänniska tyckte jag, och bad bussvärden att, då det bara var fem minuter till avgång, "låta killen få åka med, han hade ju faktiskt betalt". Han möttes av ett kategoriskt Nej! Jag bemöttes med att jag "inte skulle lägga mig i, att jag inte hade med saken att göra". Jag framhärdade min rätt att uttrycka min åsikt och yttra mig i sak. Detta ledde till att jag nekades tillträde till bussen och förvägrades åka med. En säkerhetsvakt tillkallades för att se till att så skedde. Detta är bara en kort bakgrundshistoria för att ge ett sammanhang.
Vänta, snart kommer poängen...
På bussen sitter nämligen ett antal andra medmänniskor och bevittnar hela händelsen. Och hade dessa inte funnits... som just medmänniskor och agerat som detta, så hade antagligen utgången av hela denna sorgliga historia blivit en annan. Tack ska ni ha! Särkilt tack, Mirjam och Ingegärd som på helt eget bevåg tog sig tid och ansträngning och författade skrivelser till båda bolagen, Flygbussarna och Destination Gotland för att berätta vad de bevittnat och uttrycka sin avsmak för detta. Utan er handfasta gärning, hade jag kanske aldrig mötts av sådan förståelse och respekt från de båda bolagens representanter på chefsnivå. Tack vare er var det aldrig några problem för mig att bli trodd. Då hade, som så ofta inträffar, bara ord stått mot ord.
Utgången av denna sorgliga historia fick således ett ganska lyckligt slut. Tack vare er hjälp kära medmänniskor, kunde jag få upprättelse, Flygbussarna insikt att de måste se över sina rutiner för att förbättra servicen för oss resenärer och lagstiftningen möjlighet att revidera befogenheterna för enskilda tjänstemän som hindrar att de handlar civilrättsligt oriktigt. Så trots alla besvär och kränkande behandling, var det kanske värt det. Vi får se.
Tack kära medmänniskor för hjälpen!