Svar till ”M: Stärk kvaliteten i skolan” Adam Rudberg, Benjamin Dousa GT 23.8.
En skolas kvalitet består av många byggstenar. De är komplexa och de kan ändras över tid.
Att nå bra kunskapsresultat är ett huvudmål, men det låter sig inte nås om man inte vet hur man kommer dit. M:s ungdomsförbund anser att ”det spelar ingen roll varifrån du kommer eller vem du är – alla har rätt till en bra utbildning”, men M:s skolpolitik ger barnen olika möjligheter, driver på segregationen och ökar skillnaderna mellan skolor.
Uppgifter ha ”vältrats över” på lärarna skriver Adam Rudberg och Benjamin Dousa, som är förblindade av sin egen kunskapssyn.
Skolan måste förhålla sig till förändringar i samhället, och med det följer att också hjälpa barn med sämre bakgrunder.
Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag att ge varje barn motivation för sitt lärande. När skolan fullt ut tar det ansvaret, det är först då vi kan säga att det spelar ingen roll varifrån du kommer eller vem du är, alla har rätt till en bra utbildning.
Det är det viktiga arbetet i processen dit som bygger förutsättningarna för lärande. Rudberg och Dousa tycker att den processen är ”flummiga idéer som behöver skrotas”, och de avslöjar en rigid kunskapssyn med fokus på sådana resultat som kan ”mätas”.
Lärare som håller ordning i klassrummet straffas inte, och de har rimliga befogenheter. Vi löser inga problem med maktspråk, och det är bra att det finns såväl Barn- och elevombud som fackliga representanter som stöd åt lärarna.
Den alltmer marknadsorienterade skolan – med M som en av byggherrarna – har gjort föräldrar och elever till kunder på en marknad och satt pedagogiken och den likvärdiga skolan i skamvrån.
Därav följer – i konkurrensens och sparbetingens spår – lärarflykten och nedgångar i resultaten. Den utvecklingen och behovet av att värna skolpengen har också drivit fram en betygsinflation.
Det finns mycket i organisationen av skolan i dag som talar för en fortsatt lärarflykt. ”Högre löner för de bästa lärarna och fler karriärvägar” löser inte på något sätt skolans problem.
Det är anmärkningsvärt att moderata ungdomsförbundet inte har bättre idéer för skolans utveckling.
Det är anmärkningsvärt att M inte har kunskaper om vad en bra lärare är, och inte heller om vad som inbegripes i en skolas kvalitet.