Skolskolk beror på dålig planering

Gotland2009-01-24 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Synpunkter på insändaren "Frånvaro i skolan!" (2009-01-22)
Jag går själv tredje året på gymnasiet och har tänkt en hel del på varför man skolkar och om det egentligen är för mycket press på eleverna. Visserligen går jag i Stockholm men om jag inte är helt ute och cyklar så är Skolverkets mål desamma här på Gotland som i övriga Sverige.
Om jag förstår dig rätt så menar du att det läggs för mycket press på eleven. Men ligger problemet verkligen där? Jag kan hålla med om att skolorna, av min egen erfarenhet, är dåliga på att hålla pressen jämn under skolgången. För min del brukar den ena månaden vara slapp och skön, men månaden därpå har jag skolarbete upp till öronen, vilket gör att det känns som pressen är för stor men egentligen har man som elev bara blivit förslappad.
Enligt mig handlar allt om planering, både från skolans och elevens sida!
Att skolorna ska ta bort läxorna och göra alla uppgifter i skolan, tyckte jag förr var en bra idé. Men nu när jag tänkt ett steg längre på det så ändrades min positiva inställning drastiskt. Genom att ta bort hemuppgifter, så skulle skoltimmarna öka och elevens frihet minska. Och om man verkligen vill göra alla uppgifter i skolan, så finns det alltid möjligheten att stanna kvar efter skolan slutat och göra klart läxorna.
Läs mer om