Sommarjobb på Destination Gotland med bitter eftersmak
Foto: Henrik Radhe
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det började med att vi fick en introduktion i en rasande fart. Det verkade mest som att man var tvungen att bocka av i kravboken. Att vi inte hann med att ta in så mycket av exempelvis säkerhetsutbildningen var inte så noga, bara DG kunde bocka av i agendan.
Flera av deltagarna satt och sov och till min förvåning blev det inga skriftliga förhör eller bevis på att vi hade tagit till oss utbildningen.
Till undantaget ska nämnas den brandutbildning som vi fick av proffsiga brandmän.
Det fanns så många punkter som vi skulle leva upp till men som i verkligheten ej efterföljdes när vi väl hade börjat att arbeta.
Varje nytt arbetspass skulle vi till exempel mönstra på och se till att vi hade vår utrustning i ordning, men inte fungerade det.
På mina pass fanns det ingen som brydde sig om det, hade det hänt något så tror jag inte att vi skulle ha vetat hur vi skulle agera. Det som slog mig var att även den ordinarie personalen inte hade koll på vad som gällde och vad som skulle göras vid en krissituation.
Vad gällde hygienen så förvånades jag över att miljö och hälsa hade godkänt att personalen ombord sprang mellan livsmedel och städning av toaletter och soptömning.
Sopor av matrester, blöjor, pappershanddukar med mera, hanterades många gånger utan skyddshandskar och forslades genom utrymmen där även mat förvarades. Hade någon passagerare spytt i en vilfåtölj så torkade vi hjälpligt upp det och hoppades att det snart skulle torka så att nästa passagerare kunde sitta där, i "intorkade spyor".
Det finns ingen annan restaurang eller café som skulle få godkänt med en sådan arbetsordning enligt de livsmedelskrav som finns idag.
Det som också var märkligt var att personalavdelningen tillät att helt nya personer formligen kastades in i verksamheten utan att ha förankrat deras kompetens. Skulle vara intressant och få veta vad personalchefen har för ansvar om det skulle ha hänt något ombord vid en krissituation.
Att det sedan var en helt orimlig arbetsbelastning för de matroser som arbetade ombord gjorde inte att säkerheten blev bättre.
Ser efter detta med andra ögon på mitt resande över Östersjön och läser säkerhetsföreskrifterna mer noggrant.
Vågorna är höga om något händer och bakterierna bryr sig inte om att DG har fått dispens av miljö och hälsa.