De senaste dagarna har det florerat en del uppgifter om kostnader för Gotlandstrafiken. Att staten lägger 500 miljoner kronor på Gotlandstrafiken kan tyckas vara mycket pengar för infrastrukturen till Gotland.
Då är det kanske läge att se vad staten bidrar med för att förbättra infrastrukturen på fastlandet.
Tunnel under Hallandsåsen beräknad kostnad i dag till 10,5 miljarder kronor, vilket skulle innebära om man gjorde samma satsning på Gotland, så skulle det räcka till 20 års bidrag till Gotlandstrafiken.
Botniabanans kostnad i dag på 15 miljarder kronor vilket skulle räcka till 30 års kostnad för trafiken.
Om man ställer dessa kostnader mot kostnaden mot statens kostnader i dag, får man lite perspektiv på hur stora kostnaderna är.
Biljettpriserna måste sänkas och det omedelbart och att kravet för nästa upphandling bör vara:
Restid till Nynäshamn och Oskarshamn två timmar med motorer som drivs med LNG eller biogas.
Vägpris skall gälla.