Statens prispolitik - en långsam kvävning

Gotland2012-04-02 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uttalande på LRF
Gotlands regionstämma 23 mars 2012.

Väl fungerande kommunikationer är en förutsättning för Gotlands och framför allt den gotländska landsbygdens utveckling. Färjeförbindelserna till fastlandet är en livsnerv för stora delar av näringslivet på ön.

Jordbruks- och skogssektorn samt förädlingsindustrierna har ett jämnt fördelat fraktbehov över året. 80-85 procent av det vi lantbrukare producerar "exporteras" till fastlandet. En stor del av detta är lågförädlade produkter som morötter, potatis och ägg. Transportkostnaderna blir därmed en stor del av varuvärdet, och påverkar lönsamheten för producenterna i mycket stor utsträckning.

För att kunna existera och utvecklas är lantbruket på Gotland helt beroende av en färjetrafik som fungerar året runt med kostnader som ger konkurrensneutralitet i förhållande till frakterna på fastlandet. Även persontrafikens kostnader är av stor vikt för jordbruks- och skogssektorn på Gotland. Tyvärr går utvecklingen i dag åt motsatt håll!

Det är givet att staten har ett finansiellt ansvar för Gotlandstrafiken precis som man har för övrig infrastruktur såsom järnvägar, vägar och broar i övriga landet. I dag bedrivs regelbunden daglig färjetrafik mellan Visby och två fastlandshamnar; Oskarshamn och Nynäshamn. För närvarande lägger staten mindre pengar på Gotlands infrastruktur i form av färjor än vad man skulle ha gjort om vi på motsvarande sträckor haft vägar och tåg!

Statens prispolitik när det gäller Gotlandstrafiken fungerar som en långsam kvävning av företagen på Gotland. En färjetrafik som ger konkurrensneutralitet i förhållande till personresor och frakter på fastlandet är en nödvändig regional- och arbetsmarknadspolitisk grundförutsättning som Gotland måste få!

Kraven på "just in time"-leveranser ökar vilket medför att vår landsväg behöver vara öppen 7 dagar i veckan, 365 dagar per år, att man kan komma fram och tillbaka till Gotland över dagen, att två hamnar trafikeras samt att det ska finnas väl anpassade fartyg som kan lassas och lossas effektivt!

Därför kräver vi att regeringen omgående beslutar att ge det gotländska näringslivet konkurrensneutrala villkor för färjetrafiken mellan Gotland och övriga Sverige samt att ge direktiv att så även ska ske i kommande avtal.

Läs mer om