Stenindustrin att tacka för nya kajen

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2018-05-15 13:40
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under stor pompa och ståt invigdes den nya kryssningskajen och med en förväntan på minst 90 000 besökare och med ekonomiskt uppsving för besöksnäringen.

Bakom beslutet att satsa på en kryssningskaj stod enade politiker och flertalet av den gotländska befolkningen. Hur blev det möjligt att bygga en stor och stabil kaj som också står ut i längden såväl som tiden?

Jo, den av många så ”bespottade” och kritiserade stenindustrin hade det enda hållbara byggmaterialet.

Cementa levererade cementen som i sin tur är baserad på gotländsk kalksten som utgör grunden till den betong som fundamenten består av och utgör grunden till kajbygget.

Prefabplattorna i betong som utgör själva gång/fordonsbanan som vilar på fundamenten kom från Polen och även här är kalksten basen.

Stenpartierna är byggda av sten från Danmark.

Jag tror att detta bygge inte hade varit möjligt om man byggt kajen med gotländskt virke eller av annat likvärdigt material i vart fall hade inte båtar av dagens storlek och tyngd och antal passagerare kunnat angöra.

Slutsatsen blir att stenindustrin är en viktig och nödvändig basindustri för infrastruktur och samhällsutveckling både här på Gotland i Sverige och runt om i världen.

Läs mer om