Återigen blossar det upp en diskussion om Fåröfärjan och dess turlista. Under sommaren fungerar det utmärkt med tre färjor och avgång var tionde minut. Även några veckor med två färjor och en kvart mellan turerna är bra.
Men så har vi för- och eftersäsong där Trafikverket envisas med en färja och två uppehåll under dagtid så att det blir en timme mellan färjeturerna. Med köer som följd.
Orsaken sägs vara att det är måltidsuppehåll, men det haltar då de två sista veckorna i augusti gick det utmärkt att köra varje halvtimme hela dagarna.
Trafikverket ursäktade sig i Radio Gotland också över att om man lägger mer pengar på färjan blir det mindre till vägunderhåll.
Numera kör man inte heller extraturer om färjorna råkar vara fulla under icke högsäsong. Troligen av besparingsskäl det också.
Det visar bara att man inte har äskat tillräckligt med pengar för driften. Eller kan det vara så enkelt att med utökad trafik kommer en eventuell bro att plötsligt bli lönsam? Man kan fundera över det ibland.