Ta bort Gotlandsrabatten
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Får för mig att siffran gästnätter per person i snitt krymper för varje år. Tror att vi hade ett snitt på turisterna som låg väldigt nära 5,8 gästnätter per person för cirka 8 år sedan, vilket ligger närmare 4,4 idag (rätta mig om jag har fel) vilket är det samma som om vi tappat 25 procent av alla gästnätter.
Däremot så tror jag att dom som åker till ön spenderar mer pengar nu än för 8 år sedan per person och natt. Vi har ett nytt resemönster med mer kortresor, vilket gäller hela turistindustrin. En naturlig utveckling för turistindustrin i riket. När nu priserna på båtarna har ökat kraftigt och tillgången på lågprisbiljetter har minskat, innebär det att vi styr bort lågpristurismen till förmån för dom som har råd. Detta är anledningen enligt mig varför en stor del av turismen har svikit Gotland. Som till exempel nya barnfamiljerna och ungdomarna. Det vill säga den målgrupp som om tio år skall vara ryggraden i vår turism. Problemet är att om dom i det här läget väljer andra destinationer som dom tar till sitt hjärta och blir trogen i framtiden, då har vi dom inte här när dom behövs. Vi måste bygga vår turism långsiktigt och ta till vara alla grupper.
Det finns en grupp sommargotlänningar, ofta höginkomsttagare med flera, som reser ofta. Flera av dessa anser att priserna har blivit så pass höga att man avstår en eller fler resor per år, vilket betyder något för den som vill lyssna.
På grund av en helt ny form av prissättning så har närmare 60 procent av biljetterna per båt en extra avgift för obligatorisk vilstol. (En form av smyghöjning av biljettpriserna). Detta ger en höjning av biljettpriset med 58 procent på tre år för turisten på ordinarie priset. På samma tid så har ordinarie priset för alla blivit 52 procent billigare på flyget. Om priserna på ön skulle stiga i samma hastighet som ordinarie båtpriser, skulle priset för en stor öl vara 71 kronor och priset för en liter mjölk vara 9,32 kronor. Skulle däremot öl- och mjölkpriserna följa flygets utveckling skulle ölpriset vara 22 kronor och mjölken skulle kosta 2,83. Varför skulle det inte gå att pressa priserna på båtarna som alla andra transportörer gör? Bussar, flyg, tåg och speditionsföretagen har sänkt priserna.
Jag föreslår att transportrådet skall ta bort Gotlandsrabatten. Alla skall ha samma pris som gotlänningarna har idag. Varför skall skattebetalare i landet subventionera trafiken via skattsedeln först och sedan ytterligare en gång subventionera resandet för gotlänningarna genom att betala ett högre pris vid resetillfället? Och sedan måste det finnas sittplatser till alla utan extra avgifter.
Vi inom turistnäringen måste ha konkurrenskraftiga priser långsiktigt. Något som är mycke viktigt för dom som skall investera på ön. Transportrådet skall kräva av det nya rederiet att dom presenterar hur man med befintligt tonnage eller med liknande klara att serva Gotland som idag. Till en prislapp som fick vara max det belopp som gotlänningarna betalar. Jag vet att dagens rederi kommer att uttala sig om att det inte går. För om dom sade något annat så skulle dom erkänna att dom inte varit tillräckligt kostnadseffektiva eller att dom gör orimligt stora vinster. Skriv av båtarna mm på 20 år i stället för sex som man borde om kontrakten bara är på sex år. Genom att förlänga avtalen till exempel 20 år så skulle man hjälpa rederierna att bli kostnadseffektivare. Är 100 procent övertygad om att man genom konkurrens och bättre förutsättningar får fram rätt prisbild. Här ställs det stora krav på upphandlarna att dom är kreativa och tänker till. Hoppas att den kompetensen finns.
När vi startade Gotlandsflyg sade konkurrenten som då flög att dom hade de lägsta priserna och att ingen annan kunde flyga billigare. Vilket var ett självklart uttalande från deras ledning? Med facit i hand så har vi fått betydligt lägre priser och en ökad turtäthet. Med exakt samma flygplan som tidigare. Detta tack vare nytänkande och tuff konkurrens.
Är övertygad att detta kan upprepas på rederisidan. Nu krävs det ett enhetspris för alla som reser. Och ett maxpris som motsvarar det som gotlänningarna betalar idag. Genom lägre priser ökar beläggningen vilket ger en positiv spiral. Och ökad beläggning ger i framtiden ännu lägre priser än dagens Gotlandsrabatt. Vilket utvecklar hela Gotland.