På onsdagen kunde man i radion lyssna till programmet "Plånboken" som behandlade företagens dåliga kundmottagning. I takt med ökande ny teknik har service försämrats och att bli bemött av en människa vid ett telefonsamtal är i princip omöjligt.
Glassiga hemsidor finns men att nå kontakt via dessa är ofta ytterligt svårt, då kan ju någon presumtiv kund ställa till problem.
Själv skulle jag kontakta mitt försäkringsbolag och fick en uppvisning i teknikens framgångar. En mekanisk röst beordrar mig att utföra växlingstelefonistens arbete via 15 knapptryckningar vilket resulterade att mekaniken sade att jag var nummer 29 i kön!
Naturligtvis har jag inte lust att vänta på att få bli av med mina pengar. Jag försökte att nå bolaget via mejl, efter ett antal försök fick jag ett svar som sade att de tjänster jag vill ha utförda kunde man inte göra via den nya tekniken. Men om jag så begärde kunde någon ringa upp mig, vi lyckades nå kontakt en gång under en veckas tid.
Huruvida den "nya tekniken" är modern undandrar sig min bedömning men den har förflyttat oss tillbaka till tiden innan vi hade fungerande telefoner. Samma morgon kunde man i Dagens Eko höra att aktiehanteringen blivit avsevärt fördyrad genom nya dataprogram, program som givetvis kallas för smarta men som visar sig var helkorkade.
Det är mycket bättre att företagen anställer folk, människor behöver arbete och inkomster för att bli goda kunder. De gamla kapitalisterna förstod detta men dagens datanördar och riskkapitalister förstår inte så enkla samband.